Amsterdam Sinfonietta & Steven Isserlis
Bach en Bloch
Van verstilling, schittering en smeekbedes naar dansante laat-barokke klanken en terug. Amsterdam Sinfonietta en cellist Steven Isserlis draaien er hun hand niet voor om. Terwijl bij het celloconcert van Carl Philipp Emanuel Bach de voeten als vanzelf van de vloer gaan, is voor Max Blochs aangrijpende From Jewish Life de zakdoek geen overbodige luxe. Een concert vol even aangrijpende als opwindende uitersten.
PROGRAMMA
Norman – Sabina, versie voor strijkorkest (NL-première)
Locatelli – Concerto grosso “Il Pianto d’Arianna”
C.P.E. Bach – Celloconcert in A
Bloch – From Jewish Life voor cello en strijkers
Arenski – Kammersinfonie, op. 35a
Met de drie korte stukken die Max Bloch onder de titel From Jewish Life in 1924 voor de cellist Hans Kindler componeerde, schiep de componist een prachtig drieluik van aspecten van het Joodse leven. Vooral de smeekbede Prayer, volgens Steven Isserlis een van de mooiste stukken ooit voor cello geschreven, maakt elke keer weer indruk. Ook de Kammersinfonie van Arenski, geschreven ter nagedachtenis aan zijn leermeester Tsjaikovsk,i is zo’n aangrijpend werk. Bachs levendige celloconcert en een strijkorkestversie van Andrew Normans sprankelende Sabrina zorgen voor verlichtend contrast.
De Britse cellist Steven Isserlis heeft zowel Russisch als Joods bloed door zijn aderen stromen. Dat heeft hij al vaker laten horen in aangrijpende vertolkingen van Joods en Russisch repertoire nadat hij in 1988 doorbrak met het speciaal voor hem geschreven The Protecting Veil van John Tavener. Sindsdien is Isserlis uitgegroeid tot een begenadigd solist en kamermusicus. Met zijn schitterend klinkende Stradivarius-cello is hij ook een graag geziene gast bij Amsterdam Sinfonietta.
MUSICI
Amsterdam Sinfonietta
Candida Thomspon – leiding & viool
Steven Isserlis – cello