Zoeken Menu
Sluit

Interview Spotlight Artist Hannes Minnaar

INTERVIEW SPOTLIGHT ARTIST HANNES MINNAAR

Hannes Minnaar (1984) is een van de meest succesvolle pianisten van zijn generatie. Met zijn muzikale spontaniteit en natuurlijke spel veroverde hij de harten van zowel pers als publiek. Hannes won verschillende prijzen, trad op in heel Europa en daarbuiten en is in 2024/2025 Spotlight Artist van Musis.


Van jongs af aan
Op zijn zevende begon Hannes met pianoles, maar de liefde voor muziek is er al zo lang hij zich kan herinneren. ‘Bij mijn opa en oma zat ik al op de bank lp’s te luisteren en ik vond het geweldig als de fanfare door het dorp kwam.’ Zodra het eerste keyboard in huis stond, was Hannes er niet achter weg te slaan en op de muziekschool begreep zijn docent al snel dat hij talent had. Ook het orgel dat Hannes van jongs af aan in de kerk hoorde, fascineerde hem. ‘Ik heb voor de piano gekozen, maar als je me vraagt welke van de twee instrumenten ik het mooist vind, dan kan ik eigenlijk niet kiezen.’

Muzikale voorbeelden
Toen hij op zijn dertiende voor het eerst serieus met Bach aan de slag ging, wist hij het zeker: dit wil ik voor de rest van mijn leven doen. Maar ook Chopin en Sjostakovitsj konden hem al jong bekoren. ‘Beethoven kwam misschien wat later, maar in feite ben ik een muzikale alleseter, niet alleen qua componisten, maar ook wat pianisten betreft.’

Collectieve vervoering
Hannes’ eigen doorbraak was de deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd. Zijn finaleplek in 2010 vormde het startschot voor nog veel meer grote zalen in binnen- en buitenland, als solist, met orkest en in kamermuziekverband. ‘Ik hoop bij ieder concert dat mijn liefde voor muziek aanstekelijk werkt. Dat ik iets kan overbrengen van wat ik zelf voel als ik speel. Het is een vreselijk ingewikkeld beroep, er zitten een hoop toetsen op zo’n vleugel en misslagen liggen altijd op de loer, maar dat is uiteindelijk niet waar het om gaat. Je werkt toe naar momenten van vervoering, een soort collectieve concentratie waardoor je samen opgaat in de muziek.’   

Minnaar en Musis
Hannes’ eerste concert in Musis is inmiddels al flink wat jaren geleden. ‘Het zal 2012 geweest zijn. Ik weet nog dat ik het podium opliep en dacht: wauw, wat een grandeur, het is net het Concertgebouw.’ Na de renovatie is de Muzenzaal er volgens Hannes alleen nog maar sfeervoller op geworden en ook het uitzicht van de Parkzaal vindt hij behoorlijk spectaculair. ‘Twee zulke fantastische zalen, allebei met een prachtige akoestiek, dat is vrij uniek. Ik speel er met groot plezier.’ En dat is maar goed ook, want in 2024/2025 is Hannes Spotlight Artist. Samen met de programmeur van Musis stortte hij zich op een mooi en interessant programma voor het aankomende seizoen. ‘Dat is echt een luxe, dat alles openligt en alles mogelijk is. Je probeert een zo divers mogelijk programma samen te stellen, maar natuurlijk is er ook ruimte voor je persoonlijke favorieten. Gabriel Fauré bijvoorbeeld, absoluut geen onbekende, maar naar mijn mening wel een ondergewaardeerde componist.'

Hannes & Friends
In 2024 is het honderd jaar geleden dat Fauré stierf. Hannes stelde een veelzijdige avond samen met kamermuziek, liederen en werken voor piano solo. Een reis door de tijd: van Faurés vroege, romantische werk, tot kamermuziek die ver in de twintigste eeuw werd gecomponeerd. ‘Als je in Faurés werk duikt hoor je hoe zijn toontaal verandert, niet alleen door de tijd, maar ook doordat hij problemen kreeg met zijn gehoor. Toch is al zijn muziek even persoonlijk en poëtisch, en het zit altijd goed in elkaar.’

Muzikale topsport
Het programma dat daarop volgt staat geheel in het teken van de 24 Préludes en fuga’s van Sjostakovitsj. Een virtuoos pianorecital van tweeëneenhalf uur, geïnspireerd op Das wohltemperierte Klavier van Bach. ‘Het is een encyclopedie van stemmingen en karakters, maar de 24 preludes en fuga’s laten zich ook lezen als een muzikaal dagboek.’ Sjostakovitsj was een muzikaal boegbeeld van de Sovjet-Unie, maar daardoor lag iedere noot die hij componeerde ook onder een vergrootglas. ‘Die worsteling hoor je terug in zijn muziek. Er zit een tragische en dreigende ondertoon in, die helaas nu weer erg actueel is. Een spanningsboog die het best tot zijn recht komt bij een integrale opvoering. Want als je eenmaal begint, laat de muziek je niet meer los.’

Een vroege Beethoven
Het derde programma is een samenwerking met dirigent Philippe Herreweghe, voor Hannes een droom die uitkomt. ‘Er zit iets zachts en milds in zijn musiceren, zonder dat het oppervlakkig of te gemoedelijk wordt. Dat heb ik altijd heel mooi gevonden aan zijn interpretaties.’ Samen met het Antwerp Symphony Orchestra brengen ze het Tweede pianoconcert van Beethoven ten gehore. ‘Een vroeg werk, waarin veel enthousiasme zit van een jonge Beethoven. Het pianoconcert is ook tamelijk licht in vergelijking met de latere concerten, maar het is wel typisch Beethoven: een paar noten en je zit al midden in een verhaal.’

De ultieme kamermuziek
Ook een samenwerking met het Haagse Animato Kwartet stond al lang op Hannes’ lijstje. Samen buigen ze zich over de muziek van Antonín Dvořák, een combinatie van pure lyriek en Tsjechische volksmelodieën en de ultieme kamermuziek voor de zondagochtend. ‘Het pianokwintet van Dvořák speelde ik jaren geleden toen ik voor het eerst in het Concertgebouw te gast was en ik koester warme herinneringen aan het stuk. Het is een heerlijk, sprankelend pianokwintet waarbij je lekker achterover kunt leunen. Een feest om te spelen voor ons als musici en hopelijk loopt ook het publiek na afloop zingend de zaal uit.’

Bestel hier de brochure, bekijk het programma of onze series