Zoeken Menu
Sluit

Affiches door de decennia heen

Gelders Archief, Arnhem

In 1907 werd heel Arnhem op het elektriciteitsnet aangesloten. En ook Musis ging profiteren van het elektrisch licht. Het werd tijd, want de verlichting in de grote zaal liet te wensen over. Dineren bij gaslicht ging nog wel, maar de musici hadden moeite hun bladmuziek te lezen bij de zwakke en flakkerende gaslampen. In de zomer van 1907 was er in Musis een grote tentoonstelling waar alle nieuwe mogelijkheden van elektriciteit in huis en ambacht werden getoond.

Vanaf eind negentiende eeuw waren er tentoonstellingen van Levende Meesters in de grote zaal van Musis. Hier exposeerden belangrijke Nederlandse schilders als Mesdag, Breitner, Maris of Israëls. Ook waren er tentoonstellingen van  toegepaste moderne kunst. En heel veel later, in 1990, werd de een jaar eerder overleden kunstenaar Dalí herdacht.

Geregeld streek de Dameskroniek in Arnhem neer met een Beurs. De tentoonstelling op huishoudelijk gebied was ingericht in de grote zaal en in de kleine concertzaal. Hier werden huishoudelijke apparaten getoond aan de bezoekende dames. Zij kregen informatie over fornuizen, warmwaterdouches en allerlei andere elektrische apparaten.

Kegelclub de Vriendenkring Arnhem oefende sinds 1901 in Musis. Het was het begin van een lange kegeltraditie op het Velperplein. Kegelen was destijds een elitesport, de heren die begin 1900 aan deze sport deelnamen, deden dat in driedelig pak of smoking. In 1932 organiseerde De Vriendenkring een groot internationaal kegelconcours in Musis, op zeven nieuw aan te leggen banen. Het kegelen leidde wel tot overlast; buren klaagden geregeld over het lawaai. En gedurende de hele geschiedenis schijnen de kegelaars concerten en repetities te hebben verstoord. Pas bij de een na laatste verbouwing, die van 1995, verdwenen de kegelbanen uit Musis.

Musis Sacrum was de oorlog redelijk ongeschonden doorgekomen, maar dreigde daarna toch te verdwijnen van het Velperplein. Het gebouw zou plaats moeten maken voor een groot verkeersplein met een vierbaansnelweg en tunnels. Het verhaal gaat dat de tussen 5 en 14 september 1947 gehouden Bakkerstentoonstelling Musis heeft gered. Musis Sacrum was  de enige geschikte plek in de stad voor de tentoonstelling; ging ze niet door dan ging ze aan Arnhem voorbij. Maar ook de brandweer protesteerde tegen de herinrichting van het Velperplein en vooral tegen de demping van de Lauwersgracht, die diende immers als bluswaterreservoir voor de Arnhemse binnenstad.