In de nieuwe voorstelling van Panama Pictures, A story of displacement, treffen we een groep op drift geraakte mensen, zoekend naar een vertrouwde plek, een thuis. Wankelend op onzekere grond dreigen zij ten onder te gaan en achter te blijven. In dit niemandland zijn ze aangewezen op elkaar.
Choreograaf Pia Meuthen: “Met A story of displacement houden we een pleidooi voor meer collectieve verantwoordelijkheid, als reactie op een wereld waarin steeds minder
sprake lijkt te zijn van een gemeenschappelijke grond. We onderzoeken hoe we als groep om kunnen gaan met extreem instabiele situaties, en tonen op een zintuiglijke manier aan hoe we elkaar kunnen verliezen of vasthouden. De scenografie is bij ons een serieuze tegenspeler, en de mens niet meer alleen de protagonist van het verhaal. Onze fascinatie ligt daarnaast bij het creëren van een imaginaire ruimte, waar we de illusie van een andere zwaartekracht kunnen wekken, waar we een verschoven perspectief kunnen simuleren en waar we nieuwe normen en natuurwetten kunnen installeren die een ontsnapping bieden aan de werkelijkheid.”
De zoektocht speelt zich af in een onherbergzaam landschap met rotsachtige schuine vlakken en golvende vloerdelen, die elastisch blijken te zijn. Deze verende vloerdelen breken de val van de performers, vervormen en verzwaren hun bewegingen en maar laten hen soms ook bijna vliegen – momenten van gewichtloosheid vormen een scherp contrast met het wegglijden, tuimelen en grip zoeken. In dit geïsoleerde landschap lijken zo andere natuurwetten te gelden waardoor een nieuw, fascinerend bewegingsidioom ontstaat.
Met A story of displacement toont Panama Pictures hoe we ons verhouden tot onze omgeving en hoe we met elkaar omgaan in deze ontwrichtende tijden. Onze taal van dans en circus laat daarbij de kracht én de kwetsbaarheid van de zoekende mens zien. Elkaar opvangend en steunend streven de dansers naar een collectieve overwinning in dit dystopische landschap.
De muziek, een herinterpretatie van hedendaagse techno wordt speciaal gecomponeerd door Strijbos en Van Rijswijk en Davide Bellotta, en live uitgevoerd door Davide Bellotta (electronica) en een cellist.
► Extra met inleiding: Het Zintuiglijk College
Het Zintuiglijk College is een mini-lesje dramaturgische analyse. We laten je alvast warmdraaien voor wat het gaat meemaken, zonder de voorstelling te verklappen. Docent Guido Jansen bespreekt de thema’s en de strategieën van de voorstelling en geeft voorbeelden van andere media en kunstwerken die er ook mee werkten. Hij laat zien hoe die makers hun kunstwerken ontwierpen en op welke ervaringen en betekenissen ze aanstuurden. Daarnaast geeft Guido uitleg over de (beeldende) insteek van choreograaf Pia Meuthen, de combinatie van dans en acrobatiek, de eigen danstaal – de aspecten die de voorstellingen van Panama Pictures zo bijzonder en anders maken.
CREDITS
Choreografie: Pia Meuthen
Cast: Francesco Barba, Davide Bellotta, Yaniv Dagan, Candela Murillo,Tarek Rammo, Clémentine Telesfort, Toon Theunissen
Live muziek: Davide Bellottta, cellist
Muziekcompositie: Davide Bellotta, Strijbos & Van Rijswijk
Scenografie: Sammy Van den Heuvel
► Panama Pictures
Panama Pictures maakt zintuiglijk theater met een heel krachtige, soms ronduit spectaculaire, maar toch verfijnde bewegingstaal waarin dans en acrobatiek als vanzelf in elkaar overvloeien. Choreograaf Pia Meuthen vertaalt literaire en filosofische inspiratiebronnen naar poëtische beelden en weet haar toeschouwers te raken met de menselijke uitstraling. In het werk van Panama Pictures gaat de beweging een uitdagende dialoog aan met architectonische decors. De door Sammy Van den Heuvel gecreëerde objecten en ruimtes bepalen niet alleen de sfeer maar vormen ook een uitdaging, belemmering en beweegreden voor de performers, die er de grenzen opzoeken van wat mogelijk is.
► Deze voorstelling staat in de theateropstelling in de Muzenzaal van Musis
Het Stadstheater wordt verbouwd. In de tussentijd kun jij blijven genieten van goed theateraanbod. Het merendeel van onze programmering blijven wij aanbieden zoals je gewend bent. Dit doen we op andere locaties, voornamelijk in Musis, waar de twee zalen afwisselend omgebouwd worden tot volwaardige theaterzalen. In de Muzenzaal staat een tijdelijke tribune, zodat er een vlakkevloerzaal ontstaat, zoals de kleine zaal van het Stadstheater.