Zoeken Menu
Sluit
Cursus Toneelkijken

Cursus Toneelkijken

Informatie en kaarten

€145,-

In deze cursus leert Mark Colijn u een toneelvoorstelling beter te doorgronden, vertelt hij over de verschillende genres, het maakproces en geeft hij kijktips.

Lastig kiezen uit ons brede aanbod? Meer kennis opdoen over toneel? In deze cursus leert u kijken met een nieuwe blik. Theaterdocent en -maker Mark Colijn neemt u mee langs vijf geselecteerde theatervoorstellingen. Hij geeft u handvatten om een toneelvoorstelling beter te doorgronden, vertelt over de verschillende genres, het maakproces van een voorstelling en geeft kijktips.

De cursus bestaat uit zes avonden. Op de eerste avond (dinsdag 22 oktober 2019, 19.30 uur, Stadstheater) krijgt u kennis en kijkvaardigheden aangereikt. Tijdens de voorstellingsavonden is Mark aanwezig om na afloop na te praten over de voorstelling. 

De geselecteerde voorstellingen zijn:
▸ ITA - Husbands and Wives
25 oktober | 20:15 uur
▸ Golden Palace - De Oerclub
18 december | 20:30 uur
▸ Toneelgroep Oostpool - What’s in a fairy tale?
De rattenvanger | 1 februari, 20:15 uur
▸ Het Nationale Theater - Othello
27 februari |20:15 uur
▸ Orkater - FABEL
16 april | 20:15 uur

Cursusprijs: € 145,- inclusief eersterangs kaartjes voor de vijf voorstellingen, drankje en koffie/thee op cursusavond.

Concerten/voorstellingen in deze serie

Cursus Toneelkijken

Mark Colijn

Tijdens deze voorstelling is er ook een tribune op het podium. 
Boek de tribuneplaatsen hier.

Een onweerstaanbare komische tragedie van Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Toneelgroep Amsterdam) die de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een absolute publiekslieveling.

Jack en Sally gaan scheiden. Een gedeelde beslissing, zeggen ze. Maar voor hun vrienden Gabe (Ramsey Nasr) en Judy (Halina Reijn) is het een ontzettende schok. Is ons huwelijk wel zo goed als we denken, vragen ze zich af. De beslissing van Jack en Sally zet een keten van gebeurtenissen in gang die het leven van het viertal grondig overhoop haalt.

Woody Allen en Mia Farrow
Woody Allen schreef en regisseerde Husbands and Wives in de periode net voordat zijn eigen relatie met Mia Farrow op de klippen liep. Husbands and Wives confronteert ons met vragen die we ons allemaal wel een keer stellen. Wanneer is een relatie voorbij? Moet je vasthouden aan wat je hebt of daarentegen openstaan voor iets heel nieuws? Hoe goed ken je jezelf, je partner, je vrienden? Kun je in een relatie eenzamer zijn dan wanneer je alleen bent?

Noodlottige afbraak
Regisseur Simon Stone: “Woody Allen tilt de banaliteit van moderne relaties op tot een Shakespeareaans niveau. Niemand is beter dan hij in het portretteren van de realiteit van de romantiek, met al haar gebreken. In Husbands and Wives voegt hij daar nog een air van noodlottige afbraak aan toe.

Het wordt Woody Allen, maar dan in de vorm van Who’s Afraid of Virginia Woolf. De relatie als nachtmerrie, waar alleen maar mee te lachen valt – zolang het kan. Want op het einde sta je daar in de regen zonder paraplu. Al de anderen zijn gelukkig, of ze hebben tenminste een manier gevonden om op een gelukkige manier ongelukkig te zijn. Maar jij staat daar nog altijd op iets te wachten, doorweekt, verbaasd, alleen.”

INLEIDING
Voor aanvang van deze voorstelling is een gratis inleiding. Deze zit inmiddels vol, neem hiervoor contact op met ons bespreekbureau.

Theatrale rollercoaster over de kunst van het baren

Vrouwen doen het goed. Ze veroveren steeds meer terrein op gebieden die van oudsher aan mannen toebehoren: de wetenschap, de medische wereld, het bankwezen. Keerzijde van de medaille is dat mannen zich daardoor steeds onzekerder voelen. Ze zijn hun identiteit een beetje kwijt.

Absurd experiment
In De Oerclub eisen vier mannen hun plek in de wereld weer op, maar op onverwachte wijze: ze claimen de zwangerschap. Het voortbrengen van leven mag niet langer het alleenrecht van vrouwen zijn! Onder het motto ‘dat kunnen wij ook, maar dan beter’ beginnen ze aan een absurd experiment met een bloedstollende uitkomst. Het gezelschap buigt zich over de kunst van het baren. Kunnen mannen tippen aan de oerkracht van vrouwen?

Maatschappijsatire in zijn meest zuivere vorm.
Sarah Moermans en Joachim Robbrecht doen aan upcycling van oeroude verhalen en geven in de theaterreeks What’s in a Fairytale?! achterhaalde sprookjes een tweede leven met een grotere maatschappelijke waarde. Na Robin Hood (2018) en Bambi (2019) is het nu tijd voor een explosieve remake van De Rattenvanger: een voorstelling over kinderen. Of eigenlijk: over de kinderen van een ander. Een anti-sprookje voor volwassenen.

Satire over opvoeding
Hoe ging het ook alweer? De Rattenvanger lokt alle ratten uit de stad en als hij vervolgens zijn beloofde geld niet krijgt, fluit hij alle kinderen weg, de ouders radeloos achterlatend. De moraal van het verhaal? Afspraak is afspraak? En bij twijfel, kies voor wraak? Regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht schrijven voor ons huisgezelschap Toneelgroep Oostpool een satire over de opvoeding van onze kinderen in deze maatschappij. Want wie bepaalt er wat goed is voor ons kroost?

Een pijnlijk herkenbaar verhaal over kinderen die geleerd hebben dat zíj het middelpunt van de wereld zijn, over een bizarre kinderkidnap en de vraag of kinderen soms niet beter af zijn zonder al die opvoedmethodes.

INLEIDING
Voor aanvang van deze voorstelling is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online bestelproces.

Deze voorstelling is uitgesloten van eventuele kortingen, klik hier voor meer informatie.

Dé Shakespeare-hit uit 2018 is terug, nu in de grote zaal!

In haar eerste regie bij Het Nationale Theater maakte Daria Bukvić een eigenzinnige bewerking van Shakespeares Othello. Confronterend, brutaal en met een vleugje humor.

Generaal Othello benoemt Cassio tot zijn luitenant en passeert daarmee zijn trouwe rechterhand Jago. Jago’s wraak is allesverzengend. Hij prent Othello in het hoofd dat zijn kersverse echtgenote Desdemona hem ontrouw is.

Zwarte man in witte wereld
In Bukvić’ versie staat racisme centraal. Want wat betekent het om de enige zwarte man in een witte wereld te zijn? Gunt die witte wereld hem zijn succes? Een spannende voorstelling waarin wordt gespeeld op het scherpst van de snede.

De jonge toneelschrijfster Esther Duysker maakte samen met Daria Bukvić een prikkelende bewerking, waarin ook vrouwen een steviger stem krijgen. Daria Bukvić regisseerde eerder de succesvolle voorstellingen Nobody Home en Jihad en is sinds 2017 verbonden aan Het Nationale Theater. Samen met HNT maakte ze ook Melk & Dadels en Onze Straat.  

Deze voorstelling is onderdeel van de cursus Toneelkijken.

Kleurrijk en muzikaal epos waarin de gruwel en romantiek van de dierenfabel tot leven komen.

Waarin de vos en de kraai vechten om de kaas terwijl de leeuw op zijn troon zit. Waarin de krekel musiceert, de mier hem terechtwijst en de olifant hen beiden vertrapt. Het stomme dier spreekt tot de mens van alle tijden, op ieder continent. 

Orkater exploreert zowel muzikaal als beeldend het gegeven van ‘de variatie’ en cirkelt om de fabel als een havik om zijn prooi. Want hoe vaker de fabel herhaald wordt, hoe meer waarheid hij lijkt te bevatten. 

Orkatermakers
Gemaakt en gespeeld door een grote groep Orkatermakers: de mannen van Lars Doberman (Reinout Scholten van Aschat, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Mattias Van De Vijver, Jip van den Dool, Jochem van Laarhoven), Dionne Verwey, Erik van der Horst, alle muzikanten van K.O. Brass! (Patrick Votrian, Randell Heye, Romain Bly, Robert-Jan Looysen en Kobi Arditi, bekend van Kyteman Orchestra) en geregisseerd door Suze Milius (Erik Vos Prijs 2018). 

Hazenhart of leeuwenmoed
Hazenhart of leeuwenmoed. Sluw als een vos, dom als een ezel. Mieren, hamsteren, hondstrouw. De dierenwereld als een spiegel van de menselijke maatschappij. Wanneer de mens de dieren ook nog begiftigt met spraak, ontstaat de dierenfabel: een verzonnen verhaal dat waarheid uitbeeldt.

Deze voorstelling is uitgesloten van eventuele kortingen, klik hier voor meer informatie.

Informatie en kaarten

€145,-