Zoeken Menu
Sluit
Oude Muziek

Oude Muziek

Informatie en kaarten

Serieprijs € 165,–

Hoe moet je oude muziek uitvoeren, zo authentiek mogelijk of mag het ook met een moderne twist? Het is een vraag die de gemoederen soms behoorlijk doet verhitten. In de serie Oude Muziek komt repertoire uit ver vervlogen tijden vanuit verschillende visies tot leven.

Zo telt voor het Belgische ensemble Graindelavoix niet de historische reconstructie van oude muziek, maar de intensiteit en de sensatie waarover de muziek beschikt. Het ensemble wil oude muziek optillen uit het verleden, zodat het tijdloze karakter van de muziek oplicht. Ook de musici van Holland Baroque pinnen zich niet vast op historische uitvoeringsprincipes. Ze komen naar Musis in gezelschap van de Canadese violiste Aisslinn Nosky. Op het menu staan suites van Telemann – de componist vol humor en verbeeldingskracht, virtuositeit en poëzie.

Ons eigen Arnhemse Musica Amphion voert oude muziek daarentegen zo authentiek mogelijk uit. Het ensemble rond toetsenist Pieter-Jan Belder zoekt naar de meest oorspronkelijke klank en wil u laten beleven hoe de muziek destijds mogelijk werd uitgevoerd. Muziek zoals ze klonk in de oren van de componisten zelf. Die benadering kenmerkt ook Andrew Parrott, de pionier van historisch geinformeerde uitvoeringen. Samen met de Nederlandse Bachvereniging laat hij zijn licht schijnen over Monteverdi’s visitekaartje met eeuwigheidswaarde: de Mariavesper.

Verder zijn we verheugd om The Tallis Scholars en Al Ayre Espanol te mogen verwelkomen. The Tallis Scholars zijn wereldwijd toonaangevend op het gebied van de vocale renaissancepolyfonie; het Spaanse ensemble Al Ayre Espanol is ooit opgericht met het doel af te rekenen met de bestaande clichés rond de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Twee internationale topensembles.

Om met het begin van de serie te eindigen: PRJCT Amsterdam, het eigentijdse barokensemble rondom countertenor Maarten Engeltjes, komt naar Arnhem met onder meer twee van Bachs meest geliefde cantates: Ich habe genug en Vergnügte Ruh.  

Concerten/voorstellingen in deze serie

Programma
Palestrina
– Confitebor tibi Domine
Palestrina  – Missa Confitebor tibi Domine
Praetorius – Magnificat IV (quarti toni)
Praetorius – O bone Jesu
Hassler – Ad Dominum cum tribularer
Schütz – Die mit Tränen säen, SWV 378
Schütz – Selig sind die Toten, SWV 391
J.S. Bach – Komm, Jesu, komm, BWV 229

Wereldwijd toonaangevend op het gebied van de vocale renaissancepolyfonie. Dat zijn The Tallis Scholars. Ultieme schoonheid en puurheid van klank. Jaarlijks geeft het gezelschap tientallen concerten over heel de wereld. Soms ook plekken waar je de zangers misschien niet direct zou verwachten. Zo stonden The Tallis Scholars vorig jaar zomer op het muziekfestival Lowlands – een overweldigend succes. Vanavond, in een wat traditionelere setting, brengen de zangers een programma met voornamelijk muziek die, oneerbiedig gezegd, tot hun ‘core business’ behoort: de renaissance dus. De avond eindigt in barokstemming met een prachtig motet van Bach.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Oude Muziek en Internationale Koren. Wanneer u een gehele serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Programma
Corelli – Triosonate
Couperin – Le Parnasse, ou l’Apotheose de Corelli
F. Couperin – Grande Sonate en trio
Purcell  – Chaconne uit Sonate nr. 6 in g, Z807)
Reincken/Bach – Sonate voor klavecimbel
Telemann – Trio in Es voor twee violen en basso continuo
Rameau – Pièce de clavecin en concert nr. 5
J.S. Bach – Sonate in d, BWV 1039

In de 17e en 18e eeuw onderscheidden de Italiaanse en Franse muziek zich stilistisch bijzonder sterk. De Franse stijl was volledig onderworpen aan de normen van het hofleven in Versailles terwijl de Italiaanse stijl zich veel vrijer en gevarieerder ontwikkelde. François Couperin was een van de eersten die een samensmelting van deze nationale stijlen nastreefde in zijn cyclus Les Nations. Zijn bewondering voor de Italiaanse stijl vindt zijn hoogtepunt in Le Parnasse, ou L'apotheose de Corelli. Dit programma van het Arnhemse barokensemble Musica Amphion staat in het teken van de strijd tussen en de versmelting van de Franse en de Italiaanse stijl, en de manier hoe men daardoor in Engeland en Duitsland werd beïnvloed.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Oude Muziek. Wanneer u de gehele serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Programma
Monteverdi
Vespro della Beata Vergine

Het kerstconcert van Musis is gewijd aan een van de grootste werken uit de Renaissance: de Mariavespers van Claudio Monteverdi. Een werk met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Monteverdi had het goed aan het sprankelende hof van Mantua. Hij speelde er gamba, componeerde volop madrigalen, schreef operageschiedenis. Maar wat als hij de veeleisende Gonzaga-hertogen nu eens kon inruilen voor een paus? Als maestro di cappella in Rome zou hij pas echt zijn stempel kunnen drukken. De Mariavespers leverden Monteverdi uiteindelijk geen baan in Rome op, maar werden wel zijn visitekaartje met eeuwigheidswaarde. Andrew Parrott, de spraakmakende pionier van historisch geïnformeerde uitvoeringen, laat zijn licht schijnen over deze kleurrijke mix van oude meerstemmige kerkmuziek en ontluikende barok. Sleutelwoorden: transparantie, de menselijke maat en het klinkend resultaat van recent onderzoek. Precies waar de Bachvereniging anno 2019 nog altijd voor staat.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Oude Muziek. Wanneer u de gehele serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Programma
Händel – Sonate in G op. 5 nr. 4, HWV 399
Locatelli – Sinfonia funebre
De Nebra – Miserere

Al Ayre Español werd ruim dertig jaar geleden opgericht met het doel om af te rekenen met de bestaande clichés rond de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Die missie heeft het gezelschap, waarvan de naam zoiets betekent als ‘op z’n Spaans’, tot nu toe geen windeieren gelegd. Het programma van vanavond heeft als hoofdmoot Miserere van de Spaanse barokcomponist José de Nebra. De cd waarop Al Ayre Español deze toonzetting van de Bijbelse Psalm 51 vertolkt, ontving veel lof. Het werk van De Nebra wordt voorafgegaan door een Italiaanse begrafenismars van Pietro Locatelli en een sonate vol contrasten van Georg Friedrich Händel.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Oude Muziek. Wanneer u de gehele serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

PROGRAMMA
Suites van Telemann n.t.b.

De Canadese violiste Aisslinn Nosky uit Canada is te gast bij Holland Baroque in een avond met suites van Telemann. Telemann, de componist vol humor en verbeeldingskracht, virtuositeit en poëzie. Elk afzonderlijk deel is een miniatuur op zich. Dit wordt een concert vol 18e-eeuwse pareltjes. En natuurlijk kunnen Holland Baroque en Nosky het niet laten Telemann's voorliefde voor volksmuziek te laten horen. Haal je hart op bij Airs, Hornpipes, Tambourins, Rigaudons en Murkys. Veel speelser gaat u barokmuziek niet horen.

►In seizoen 19/20 is Holland Baroque Ensemble in Residence.

Voorafgaand aan dit concert kun je hardlopen met Holland Baroque in de mooiste parken van Arnhem. Lees verder over deze social runs.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Holland Baroque en Oude Muziek. Wanneer u de volledige serie boekt ontvangt u een aantrekkelijke korting. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Gesualdo - Tenebrae Responsoria voor Witte Donderdag
Gesualdo - Canticum Zachariae ‘Benedictus Dominus Deus’
Gesualdo - Tenebrae Responsoria voor Goede Vrijdag
Gesualdo - Psalm 50 ‘Miserere mei Deus’

Voor het Belgische ensemble Graindelavoix telt niet de historische reconstructie van oude muziek, maar de intensiteit en de sensatie waarover de muziek beschikt. Het gezelschap, bekend om de karakteristieke manier van zingen, wil oude muziek optillen uit het verleden, zodat het tijdloze karakter van de muziek oplicht. Gesualdo’s Responsoria et alia ad Officium Hebdomadae Sanctae spectantia zijn een mooi voorbeeld van oude muziek met een tijdloos karakter. Drie uit negen delen bestaande bundels, geschreven voor de week van Pasen: een voor Witte Donderdag, een voor Goede Vrijdag en een voor Stille Zaterdag. De teksten zijn gerelateerd aan het lijden van Jezus Christus en werden destijds in de kerkdiensten gezongen tussen de Bijbellezingen door. Pure, verstilde muziek, om even de hectiek van alledag mee naast je neer te leggen.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Oude Muziek en Internationale Koren. Wanneer u een volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Informatie en kaarten

Serieprijs € 165,–