Zoeken Menu
Sluit
Musis op Maandag

Musis op Maandag

Informatie en kaarten

Serieprijs € 245,–

De vorig seizoen gestarte serie Musis op Maandag gaat op herhaling! Iedere maand kunt u de werkweek beginnen met een groots concert in één van onze prachtige zalen.

Het aanbod is enorm divers: van Bachs altijd weer ontroerende Matthäus-Passion en het alom geliefde pianoconcert van Schumann tot een griezelprogramma met Nederlands ‘harphunk’ Remy van Kesteren. En wat te denken van Holland Baroque, dat samen met een heus gospelkoor uit Londen het podium betreedt, of een Latijns-Amerikaans kerstmenu inclusief Ramirez’ heerlijke Misa Criolla?

De rebellen van Pynarello willen publiek en musici verenigen in onvergetelijke muzikale belevenissen. Ze deinzen er niet voor terug om te breken met traditionele conventies. Klassieke muziek kan volgens dit ‘next generation’-collectief anders, avontuurlijker, spontaner, directer. Het meest opvallend: Pynarello speelt zonder dirigent en zonder bladmuziek! Zo krijgt Dvoraks bekendste symfonie, geschreven in Amerika, ineens een heel ander gezicht.

Over Amerika gesproken: daar komt de wereldberoemde bariton Thomas Hampson vandaan. In Musis brengt hij met Amsterdam Sinfonietta een romantisch liefdesprogramma met onder andere liederen van Richard Strauss en Beethoven in nieuwe arrangementen.

Het Concertgebouw Kamerorkest en hoboist Alexei Ogrintchouk zijn present met een programma dat ‘Nachtmuziek’ als thema heeft. Uiteraard ontbreekt Mozarts Eine kleine Nachtmusik natuurlijk niet op deze avond.

De serie sluit af met Brahms’ magistrale Eerste Pianoconcert, waarin solist Alexander Gavrylyuk en het Nederlands Philharmonisch Orkest een grandioze titanenstrijd met elkaar aangaan.

 

Concerten/voorstellingen in deze serie

Programma
Debussy
– Danses sacrée et profane
Caplet – Conte Fantastique
Haydn – Symfonie nr. 104 in D, Hob. I:104 ‘London’

Waar Remy van Kesteren met de dansen van Claude Debussy lieflijke beelden van de oude Grieken en Romeinen oproept, is het bij André Caplet griezelen geblazen in het Londen van Sherlock Holmes.

U hoort een hedendaagse versie van het horrorverhaal 'Het masker van De Rode Dood' van Edgar Allan Poe. Het verhaal gaat over een uiterst besmettelijke ziekte die ronddwaalt in het kasteel van een prins. Tijdens een gemaskerd bal, waar de dansende feestgangers zich beschermd wanen tegen de daarbuiten heersende plaag, doemst plots een raadselachtige figuur op: het is de gevreesde ziekte in persoon. De spanning van het verhaal wordt versterkt door angstaanjagende muziek van Haydn, Caplet en Debussy.

Vertelster Nazmiye Oral en harpist Remy van Kesteren jagen u de stuipen op het lijf. In die griezelstemming klinkt Haydns allerlaatste symfonie ineens ook heel anders. Klopt daar niet het onheil aan de poort, in die openingsmaten? En hoe spannend zijn ineens die mineurpassages in het tweede deel! Maar angstaanjagend wordt het bij Haydn nooit, en het is onmogelijk om zonder glimlach het concert te verlaten, zo boordevol heerlijk opgewekte passages zit deze symfonie.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag Wanneer u de hele serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Programma o.a.
Händel – Hallelujah (uit 'Messiah')
Händel  – Zadok the Priest
Tallis – If ye love me
Gospel traditionals

London Community Gospel Choir en Holland Baroque treffen elkaar in een aanstekelijk programma van gospel en barok. Met Handel als uitgangspunt is dit concert een vrijplaats waar swing, harmony en barokke weelde elkaar ontmoeten. LCGC en Holland Baroque nemen allebei eigen hoogtepunten mee en laven zich aan elkaars muzikale rijkdom. Aan de basis van dit programma ligt direct voelbare verwantschap tussen enerzijds de energieke koren uit Handels oratoria en anderzijds de uitbundige samenzang die gospel is. ‘LCGC is the flagship for Gospel in Europe. Go hard or go home. We will let you swing!’ aldus Bazil Meade en zijn zangers. Het LCGC trad eerder op met artiesten als George Michael, Madonna en Eric Clapton.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

►In seizoen 19/20 is Holland Baroque Ensemble in Residence.

Voorafgaand aan dit concert kun je hardlopen met Holland Baroque in de mooiste parken van Arnhem. Lees verder over deze social runs.


Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag en Holland Baroque. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Ramírez – Navidad Nuestra
Ramírez – Misa Criolla
Werken uit Spanje en Latijns-Amerika

Het is een van de meest baanbrekende religieuze werken ooit: de Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramírez. Ruim vijftig jaar geleden verloor het Latijn zijn alleenrecht in de kerk en Ramírez greep deze gelegenheid aan om een mis te schrijven zowel volkstaal als volksmuziek is verwerkt. Adrián Rodríguez Van der Spoel en zijn ensemble Música Temprana combineren dit geliefde werk met bijzondere en nog nauwelijks gespeelde muziek uit Spanje en Latijns-Amerika. Hun voortdurende zoektocht naar de ontstaansgeschiedenis en bronnen van oude Latijns-Amerikaanse muziek voerde hen onder andere langs archieven van voormalige missieposten en langs oude indianengemeenschappen. Het tekent de gretigheid en de hartstocht van deze pleitbezorgers van Latijns-Amerikaanse muziek.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

 

Programma
Dvorak – Symfonie nr. 9 in e, op. 95 ‘Uit de nieuwe wereld’
Baas – Nieuw werk

Pynarello is een ‘next generation’ collectief met de grootste talenten van dit moment. Een vernieuwend, avontuurlijk en rebels collectief. Het gezelschap wil publiek en musici verenigen in onvergetelijke muzikale belevenissen en schuwt niet om te breken met traditionele conventies. Pynarello creëert projecten door verbindingen aan te gaan met andere kunstdisciplines, door te experimenteren met presentatievormen en bovenal door de muziek in haar meest essentiële vorm te presenteren: recht uit het hart, persoonlijk en op hoog niveau. Met die visie wil Pynarello laten zien dat klassieke muziek juist nu betekenis kan hebben in de levens van velen. Klassieke muziek kan anders, avontuurlijker, spontaner, directer. Meest in het oog springend: Pynarello speelt zonder dirigent en zonder bladmuziek. Zo krijgt Dvořáks bekendste orkestwerk ineens een heel ander gezicht. Om het geheel nog spannender te maken, vroeg Pynarello jazzgitarist, componist en Edison-winnaar Reinier Baas om een nieuw vijfde deel aan de symfonie toe te voegen.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
R. Strauss
– Prelude uit ‘Capriccio’  
Beethoven – An die ferne Geliebte voor bariton en ensemble
Eisler – Ernste Gesänge                                              
Wagner  – Prelude uit ‘Tristan und Isolde’ (arr. A. Williams)                             
R. Strauss – Liederen voor bariton en strijkorkest (nieuwe arrangementen)

Thomas Hampson is de meest vooraanstaande bariton in Amerika, en een wereldberoemd vertolker van het klassieke Lied. Al eerder trad Amsterdam Sinfonietta met hem op en samen brachten ze ook de cd Tides of Life uit. In Musis brengen zanger en orkest een (laat-)romantisch liefdesprogramma met liederen van Richard Strauss in nieuwe arrangementen. Ook klinkt het verlangende An die ferne Geliebte van Beethoven. Hanns Eisler voltooide zijn Ernste Gesänge slechts enkele weken voor zijn plotselinge overlijden. Hij brak in dit opus met zijn strijdbare en activistische muziekstijl – alleen al het schrijven voor het ‘romantische’ strijkorkest was voor hem een unicum. Titels als Traurigkeit en Verzweiflung refereren sterk aan Wagners aangrijpende Prelude uit Tristan & Isolde.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag en Amsterdam Sinfonietta. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Schumann
– Ouverture 'Manfred', op. 115
Schumann – Pianoconcert in a, op. 54
Schumann – Symfonie nr. 3 in Es, op. 97 ‘Rheinische’

Het Orkest van de Achttiende eeuw en fortepianist Alexander Melnikov belichten vanavond drie kanten van Schumann: Schumann als toneelcomponist, als pianovirtuoos en als symfonicus.  De hoofdpersoon in het gedicht Manfred van de beroemde Engelse dichter Lord Byron gaat gebukt onder geestelijke instabiliteit en innerlijke tegenstrijdigheden. Schumann identificeerde zich sterk met deze Manfred en zette Byrons gedicht op (toneel)muziek. Hoewel alleen de ouverture een vaste plaats in het orkestrepertoire heeft weten te veroveren, vormt die op zichzelf al een treffende muzikale typering van Manfred. Schumanns pianoconcert werd ondanks een moeizaam scheppingsproces razend populair en behoort tot de meest geliefde werken uit de Romantiek. Ten slotte klinkt de Derde Symfonie, waarin de componist op beeldende wijze verslag doet van een reis die hij door het Rijnland maakte. 

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Mozart
- Serenade No. 13 in G, KV 525 'Eine kleine Nachtmusik'
Mozart – Hoboconcert in C, KV 314
Schnittke – Moz-Art à la Haydn
Haydn – Symfonie No. 45 in fis, Hob. I:45 'Abschied'

In het 18e-eeuwse Wenen ging nauwelijks een avond voorbij of er werd wel ergens buiten voor een raam muziek gemaakt – meestal met het doel om een (potentiële) geliefde te imponeren. Bij het woord ‘nachtmuziek’ denken de meesten van ons onmiddellijk aan de gelijknamige strijkersserenade van Mozart. Die serenade, waarvan de geadresseerde trouwens niet bekend is, vormt dan ook de ouverture van dit concert waarin Mozart en Haydn centraal staan. Naast muziek van beide Weense componisten klinkt een soort herschepping van delen uit hun oeuvre door de Rus Alfred Schnittke. In geval van Haydn is dat diens vijfenveertigste symfonie, die ook in zijn oervorm klinkt. We kunnen u alvast verklappen dat de musici zowel Schnittke als Haydn op een verrassende manier zullen doen eindigen.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
J.S. Bach – Matthäus-Passion, BWV 244

In deze tijd van het jaar klinkt op veel plaatsen Bachs Matthäus-Passion. Een verklanking van het lijden en sterven van Jezus, gebaseerd op het verslag van zijn leerling Mattëus. Muziek die telkens opnieuw tot het hart spreekt, van het overrompelende beginkoor tot het berustende slotkoor. Het werk heeft alles in zich wat een mens nodig heeft: troost, warmte en emoties in hun zuiverste vorm.
Het Orkest van de Achttiende Eeuw & Cappella Amsterdam vormen in dit aangrijpende en onvolprezen meesterwerk een gedroomde combinatie.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Brahms
– Variaties op een thema van Haydn, op. 56a
Kodály – Dansen uit Galánta
Brahms – Pianoconcert nr. 1 in d, op. 15

Hij is nog jong, maar het Nederlandse publiek en de pers hebben Alexander Gavrylyuk al bijna tien jaar in de harten gesloten. Met het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft de Oekraïense pianist een bijzondere band: in 2009 maakte hij zijn Nederlandse debuut met het orkest. Onder leiding van Gergely Madaras speelt hij Brahms’ magistrale eerste pianoconcert, waarin solist en orkest een grandioze titanenstrijd met elkaar aangaan. In de Haydn-variaties bewijst Brahms dat hij de onovertroffen grootmeester van de variatievorm is. De Hongaar Zoltán Kodály baseerde zijn Dansen uit Galánta op volksmuziek uit een klein Slowaaks stadje, waar hij voor het eerst een zigeunerorkest hoorde. Een stuk vol Oost-Europese dansen met een glansrol voor de klarinet.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Musis op Maandag. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Informatie en kaarten

Serieprijs € 245,–