4,5 sterren

Geweest

  • Geweest
    Vr 13 apr 2018 ⋅ 20:15
    Za 14 apr 2018 ⋅ 20:15

5★★★★★
Introdans

 PROGRAMMA
• Dreamtime - Jiří Kylián (Introdans-première)
• Loin - Sidi Larbi Cherkaoui (Introdans-première)
• Les Bourgeois - Ben Van Cauwenbergh (Introdans-première)
• Unfold - Robert Battle (Introdans-première)
• La Morte del Cigno - Mauro de Candia

In vijf sterchoreografieën, gemaakt door vijf sterchoreografen, geeft Introdans zijn dansers de kans om de sterren van de hemel te dansen. Het programma 5★★★★★ toont hoe rijk en veelzijdig het hedendaagse ballet is, variërend van dromerige lyriek tot spetterende virtuositeit. Naast Mauro de Candia’s beeldschone La Morte del Cigno bevat de voorstelling maar liefst vier nieuwe werken voor Introdans, gecreëerd door Jiří Kylián, Sidi Larbi Cherkaoui, Robert Battle en Ben Van Cauwenbergh – vier choreografen die ieder op geheel eigen wijze hun dansers uitdagen en hun publiek raken. De titel 5★★★★★ is tevens een kritische knipoog naar de huidige trend om kunst te ‘meten’ aan de hand van het aantal sterren.

Introdans-première Dreamtime van Jiří Kylián
Jiří Kyliáns Dreamtime maakte, toen het in 1983 bij Nederlands Dans Theater in wereldpremière ging, een onuitwisbare indruk op artistiek directeur van Introdans Roel Voorintholt. Voorintholt is dan ook zeer verheugd dat hij dit ontroerende ballet uit Kyliáns lyrische periode nu voor nieuwe generaties toegankelijk kan maken. De meesterchoreograaf zette zijn werk op muziek van Toru Takemitsu en liet zich daarbij ook inspireren door een uitspraak van de componist. Takemitsu zei dat zijn wijze van componeren overeenkomt met het wandelen door een Japanse tuin: ‘De tuin is qua oppervlakte misschien niet heel groot, maar qua hoogte en diepte des te meer’. Ofwel: er is altijd meer dan je ziet. Na het zien van Dreamtime weet je, aldus Kylián, niet of je naar een ballet hebt gekeken, of even hebt gedroomd.

Nederlandse première Loin van Sidi Larbi Cherkaoui
Na In Memoriam en Orbo Novo neemt Introdans opnieuw een creatie van de internationaal bejubelde Sidi Larbi Cherkaoui op het repertoire. De Vlaams-Marokkaanse choreograaf creëerde Loin in 2005 voor het Grand Théâtre de Genève en Introdans is het eerste andere gezelschap dat toestemming heeft gekregen om dit werk uit te voeren. Loin gaat over afstand, afstand tussen individuen, landen en culturen, maar ook over wat ons mensen bindt. Tegen de achtergrond van een monumentale Marokkaanse muur creëert Cherkaoui een meditatieve sfeer, waarin hij zijn vloeiende, organische danstaal en de voor hem zo kenmerkende duizelingwekkend snelle armbewegingen inzet voor wederom een hallucinerende choreografie.

Nederlandse première Les Bourgeois van Ben Van Cauwenbergh
De lichte noot in dit programma is afkomstig van de Vlaamse choreograaf Ben Van Cauwenbergh, voormalig stersolist van het Ballet Vlaanderen en het Londen Festival Ballet, waar hij onder meer schitterde in Rudolf Nureyevs Romeo et Juliet. In het juweeltje Les Bourgeois geeft Van Cauwenbergh een speelse vertaling in dans van Jacques Brels gelijknamige lied. Maar hoe ‘losjes’ en nonchalant de choreografie ook is, qua virtuositeit en acteerkunst vraagt zij het uiterste van de mannelijke solist. Les Bourgeois is dan ook een geliefd nummer op balletgala’s en -competities.

Nederlandse première Unfold van Robert Battle
Artistiek directeur Roel Voorintholt liet zijn oog al vallen op Amerikaan Robert Battle toen deze nog danste bij David Parsons Dance en nog maar net begonnen was met choreograferen. Nu is Battle artistiek directeur van het prestigieuze Alvin Ailey American Dance Theater en is er internationaal grote vraag naar zijn werk, maar hij neemt maar zelden andere opdrachten aan. Introdans heeft maar liefst negen werken van hem op het repertoire en met Unfold komt de teller op tien. Het duet schetst een beeld van een nieuwe liefde, maar in plaats van een dartelende kalverliefde is de liefde intens, hartstochtelijk en misschien ook wel beladen. Waar Battle in zijn werk tot nu toe een sterke voorkeur liet zien voor stevige percussiemuziek koos hij voor Unfold een klassieke aria uit Gustave Charpentiers opera Louise, en dat heeft een opmerkelijke uitwerking op zijn danstaal.

La Morte del Cigno van Mauro de Candia
In La Morte del Cigno geeft de Italiaanse choreograaf Mauro de Candia een ijzersterke hedendaagse, mannelijke interpretatie van De Stervende Zwaan, de korte solo die de Russische ballerina Anna Pavlova onsterfelijk maakte. De Candia behoudt de overbekende muziek, Le Cygne uit Camille Saint-Saëns’ Le Carnival des Animaux. Maar anders dan de fragiele, kwetsbare vogel uit de oorspronkelijke choreografie van Michel Fokine (1905) is zijn ‘stervende zwaan’ een eigenwijs, trots beest dat zich met een enorme dierlijke kracht, passie en souplesse een weg naar zijn vrijheid probeert te banen. 

REACTIES

4,5 sterren

24 reacties

Reactie plaatsen

  • 4,5 sterren

    W. van Velzen
    8 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Een geweldige voorstelling. We hebben genoten!

  • 4,5 sterren

    Victoire
    8 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Ademloos gekeken naar prachtige dansers die vreselijk mooi dansten! Héél erg genoten!

  • 4,5 sterren

    Erik
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtige dansen maar zang en sprak was minder.

  • 4,5 sterren

    Marianne
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Dreamtime was prachtig, zeer indrukwekkend, werd geweldig in gedanst. Muziek in diverse stukken was mooi, maar geen enkel stuk kon meer aan de choreografie van Kylian tippen. Bij het laatste stuk was het stuk met de handen bijzonder gevonden. Teveel kleding in het laatste stuk, daardoor rommelig, jammer

  • 4,5 sterren

    Mirjam van Asten
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Inderdaad een 5 sterren programma gezien: mooi om Dream Time na 34 jaar weer op het toneel te zien met uitstekende dansers! Kylians bewegingen blijven zo herkenbaar. Weerbarstige stervende zwaan als mannensolo was echt een vondst. Het lieve duet was een mooi tussendoortje. Dan de solo op lied van Brel, wat een plezier spatte er vanaf! Loin van Cherkaoui: wat hij met lichamen voor elkaar krijgt, origineel, verfrissend, verrassend, humoristisch, echt een topchoreograaf. Kortom: wederom trots op Introdans: een uitstekend Nederlands gezelschap.

  • 4,5 sterren

    Kees
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Behalve de openingsdans Dream Time van Jirí Kylián en de slotscène in Loin van Cherkaoui weet de voorstelling niet te overtuigen. Na Dream Time, met het prachtige decor, zijn de dansen voor de pauze te kort en te weinig. Na de pauze blijft Loin lang te rommelig, te veel herhaling. En wij hebben het concept achter de verhalen over kakkerlakken tijdens de Chinese tour en het zingen in combinatie met de rest van de voorstelling niet kunnen pakken. Te ver weg?

  • 4,5 sterren

    Gerard
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Schande dat het Parktheater bij balletvoorstellingen stoelen in de orkestbak en op rij 1 blijft verkopen. Had dit zelf nog op tijd in de gaten en kon mijn plaatsen (op rij 1) nog omruilen voor hoger gelegen plaatsen, uiteraard tegen bijbetaling.... Voorstelling was matig, veel ge-rol & gesleep over de vloer en te veel vioolmuziek in het verrassende, maar soms rommelig laatste stuk.

  • 4,5 sterren

    Vera
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtig gedanst, maar spraak- en zangles had geen kwaad gekund.

  • 4,5 sterren

    Monique
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtig!

  • 4,5 sterren

    Annemie
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Ik zat ook op rij 1C en ik kon niet alles goed zien. Temeer daar erg veel op de grond werd gedanst. Ik vond het gedeelte voor de pauze het beste. Met name het stuk van Kylian is prachtig! De ontvangst en de bar waren als vanouds top!

  • 4,5 sterren

    Monic
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtige voorstelling, prachtig gedanst. Afwisselend programma, we hebben genoten

  • 4,5 sterren

    Aloysia
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtige voorstelling. We hebben genoten van de uitmuntende dans!

  • 4,5 sterren

    Liesbeth
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Afgezien van de sprankelende dans op de muziek van Brel kwam voor ons het grote genieten na de pauze, zelfs al waren er nogal lang dezelfde bewegingen. Originele, mooie choreografie. Eerste choreografie viel ons tegen door aanvankelijke stilte (afgezien van veel gehoest vlakbij) gevolgd door ons niet aansprekende filmische muziek die een o.i. nadrukkelijk een verhaal suggereerde dat we echter niet konden ontdekken. Ook werd er gebrekkig synchroon gedanst. Al met al toch met een goed gevoel naar huis.

  • 4,5 sterren

    Paul de Meurichy
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Feestje voor het oog, maar soms minder voor het oor... Schoenmaker blijf bij je leest!

  • 4,5 sterren

    Ton
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Helaas voor ons een duidelijk minder geslaagde voorstelling. Komt met name doordat wij een plaats op rij 1C hadden toegewezen gekregen. Dat kwam weer doordat wij theaterbonnen hadden en daar alleen gebruik van konden maken als we deze bij de kassa inwisselden. Niet goed opgelet waar we zouden zitten, dus zodoende. Eigenlijk kun je als 'Parktheater' deze rijen niet in de verkoop brengen. Ik hoorde veel geklaag om mij heen van mensen die ook vonden dat je bijzonder weinig kunt zien van met name de grondscenes. Na de pauze zijn verschillende mensen niet meer op hun plaatsen teruggekeerd! Dus dit is echt een slechte reclame voor het 'Parktheater'. Gaan we nooit meer doen.

  • 4,5 sterren

    Peter Wittgen
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Ik heb wel eens spannender Introdansen gezien.

  • 4,5 sterren

    Marja
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtig

  • 4,5 sterren

    Paul
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Matig enthousiast! Sorry het 1 e en laatste stuk niet fraai Deel 1 qua muziek, niet om enthousiast over te zijn Deel 5 het slotstuk Erg veel eentonig ‘gesleep’ over de bodem Ik vind het niet fraai om naar te kijken. Al met al dus matig wat mij betreft

  • 4,5 sterren

    Marinelli
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Fraaie choreografieën, lichtvoetige dansers, verrassend spraak en zang. Redelijk snel drankjes in de pauze. Geslaagde avond.

  • 4,5 sterren

    M. Kierkels
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Fantastische voorstelling. Wervelend, veelzijdig en soms ontroerend. Goed geregeld in het Parktheater met de pauzes.

  • 4,5 sterren

    Marjo
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Weer geweldig genoten!

  • 4,5 sterren

    Ellen
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Heel goed overzicht van moderne dans.intensief, vooral na de pauze. Naast dans ook nog tekst en zang, heel bijzonder.

  • 4,5 sterren

    Ton
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Indrukwekkend , knap en soms erg geestig !

  • 4,5 sterren

    Hedwig
    9 weken geleden - Parktheater Eindhoven

    Prachtig en bijzonder

REACTIE PLAATSEN

Beoordeling

DEZE VOORSTELLING DOORSTUREN

Kalender

April 2018
ma di wo do vr za zo
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Genres

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.