Zoeken Menu
Sluit
Keuzeserie Musis

Keuzeserie Musis

Informatie en kaarten

Stel uw eigen serie samen!

Alle series van Musis Arnhem en Het Gelders Orkest zijn met passie en zorg samengesteld. Maar het kan natuurlijk zijn dat u net dát ene concert mist waar u graag naar toe gaat. Of dat er een dag bij zit in een serie waarop u niet kunt. Stel dan uw eigen serie samen!

Wat zijn uw favorieten? 

Extra korting

Hoe meer u bestelt, hoe hoger uw korting! Voor de concerten in de keuzeserie ontvangt u bij

▸ drie of meer concerten 10% korting;
▸ zes of meer concerten 15% korting;
▸ negen of meer concerten 20% korting (geldt alleen voor de keuzeserie van Musis).

Concerten/voorstellingen in deze serie

Handel – Ouverture Il Pastor Fido, HWV 8
Tye – In Nomine (drie versies)
Anoniem (14e eeuw) – Estampie & Ballata
Handel  – Concert voor harp en orkest in Bes, HWV 294 
W.F. Bach – Sinfonia in F, Fk 67 ’Dissonant’
Croft (of Purcell) ­– Ground in c
Wagenseil – Concert voor harp en orkest in G

Lavinia Meijer, onze vorige Artist in Residence, is terug in Musis. Waar ze ons afgelopen seizoen voornamelijk op 20e- en 21e-eeuwse muziek trakteerde, brengt ze ons nu een programma dat loopt van renaissance (Tye) tot classicisme (Wagenseil). Ze wordt vergezeld door Combattimento, een gezelschap dat graag met een moderne bril naar oude muziek kijkt. En aangezien ook Lavinia Meijer bekend staat om haar frisse – om niet te zeggen eigenzinnige – blik op muziek uit lang vervlogen tijden, kon dit wel eens een heel verrassende ochtend worden.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Zondagochtendconcerten.

Programma
Mozart – Pianosonate nr.12 in F, KV 332
Beethoven – Pianosonate nr.23 in f, op.57 ‘Appassionata’
Say – Troy, op.78

De Turkse pianist Fazil Say heeft in veel opzichten de naam een provocateur te zijn. Hij houdt er zogezegd wel van om de boel een beetje op te schudden. Als musicus verrast hij zijn publiek vaak met bijvoorbeeld onverwachte accenten of eigenzinnige harmonieën. Dat doet hij zowel in zijn uitvoeringen van het ijzeren repertoire als in zijn eigen composities. Vanavond kunt u Say in beide categorieën aan het werk horen. Voor de pauze klinken klassiekers van Mozart en Beethoven, na de pauze geeft Say zijn eigen muzikale visie op de geschiedenis van Troje, een van de bekendste verhalen uit de Griekse mythologie. Het wordt hoe dan ook een avond vol verrassingen.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Meesters van het Klavier.

Dit concert is onderdeel van onze feestdagenprogrammering. Kijk voor alle kerstconcerten op musisenstadstheater.nl/feestdagen.


Programma
Monteverdi
Vespro della Beata Vergine

Het kerstconcert van Musis is gewijd aan een van de grootste werken uit de Renaissance: de Mariavespers van Claudio Monteverdi. Een werk met een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Monteverdi had het goed aan het sprankelende hof van Mantua. Hij speelde er gamba, componeerde volop madrigalen, schreef operageschiedenis. Maar wat als hij de veeleisende Gonzaga-hertogen nu eens kon inruilen voor een paus? Als maestro di cappella in Rome zou hij pas echt zijn stempel kunnen drukken. De Mariavespers leverden Monteverdi uiteindelijk geen baan in Rome op, maar werden wel zijn visitekaartje met eeuwigheidswaarde. Andrew Parrott, de spraakmakende pionier van historisch geïnformeerde uitvoeringen, laat zijn licht schijnen over deze kleurrijke mix van oude meerstemmige kerkmuziek en ontluikende barok. Sleutelwoorden: transparantie, de menselijke maat en het klinkend resultaat van recent onderzoek. Precies waar de Bachvereniging anno 2019 nog altijd voor staat.

PROGRAMMA
Muziek van Johann Sebastian Bach, Franz Liszt en Raphael Vanoli.

Een stemmig, meditatief programma: een alternatieve middernachtmis.

De Kersttijd is een tijd van stilstand en bezinning. Psychiater Glenn Helberg houdt met ensemble Silbersee een alternatieve middernachtsmis waarin hij de Kerstgedachte van eendracht en naastenliefde plaatst naast de huidige staat van onze maatschappij. Moeten we ongelijkheid en discriminatie maar gewoon accepteren en vinden we uiteindelijk bescherming bij God? Of dragen we zelf een verwantwoordelijkheid?

Helberg hield in Zomergasten een warm pleidooi om elkaar beter te leren kennen en vooral te leren begrijpen, en tijdens deze bijzondere avond is dat niet anders. In een programma vol muziek en reflectie zal zijn visie op discriminatie en ongelijkheid als een rode draad door zijn teksten heen lopen.

Het muzikale fundament van de avond bestaat uit een reeks Bach-koralen, juweeltjes van vierstemmige componeerkunst, waarbij Bach met minimale middelen het grootste effect bereikt. De vier zangers van Silbersee krijgen gezelschap van gitarist, componist en improvisator Raphael Vanoli. Hij bespeelt zijn instrument op de meest diverse en onconventionele manieren en roept daarbij een volkomen nieuwe rijkdom aan klanken op. Klanken die zowel versmelten als contrasteren met de wereld van Bach. Na eerdere edities met schrijvers Arthur Japin en Anna Enquist nodigt het Nederlandse ensemble Silbersee voor de derde keer een ‘wintergast’ uit voor een stemmig en meditatief programma in de aanloop naar Kerstmis.

Over Glenn Helberg
Glenn Helberg studeerde geneeskunde en psychiatrie in Utrecht en Groningen. Hij zet zich al jarenlang in voor het verbeteren van de kwetsbare positie van minderheden in Nederland en van de Antilliaanse gemeenschap in het bijzonder. Dat deed hij eerder als voorzitter van de belangenorganisatie Ocan, en recentelijk ook als lijstduwer van de partij Bij1. Eind oktober van dit jaar kreeg Glenn Helberg de ‘Lifetime Black Achievement Award’ toegekend. Hij kreeg de prijs voor zijn werk in de transculturele psychiatrie en voor de manier waarop hij zich inzet voor de positie van Antillianen in Nederland. Helberg wordt vaak een activist genoemd, maar zelf nuanceert hij dat beeld graag: ‘Ik observeer de maatschappij om me heen en kijk daar kritisch naar vanuit mijn eigen perspectief. Als ik dan dingen zeg die niet stroken met de gangbare opvattingen en die het evenwicht verstoren, wordt dat activistisch genoemd. Maar ik zie mezelf meer als een educator.’ Ook in dit programma zal zijn visie op discriminatie en ongelijkheid als een rode draad door zijn teksten heen lopen.

Artistiek leider Romain Bischoff: 'We hebben Glenn Helberg natuurlijk in eerste instantie uitgenodigd vanwege zijn scherpe geest en zijn oorspronkelijke denkwereld. Hij heeft het bovendien over thema’s die zeer relevant zijn voor onze tijd en zeker ook voor Silbersee. Maar we hebben in de uitzending van Zomergasten ook kunnen vaststellen dat hij een entertainer is, én dat hij kan zingen. Dat komt tijdens de voorstelling natuurlijk ook aan bod.’

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Internationale Koren.

Dit concert is onderdeel van onze feestdagenprogrammering. Kijk voor alle kerstconcerten op musisenstadstheater.nl/feestdagen.


Programma

Ramírez – Navidad Nuestra
Ramírez – Misa Criolla
Werken uit Spanje en Latijns-Amerika

Het is een van de meest baanbrekende religieuze werken ooit: de Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramírez. Ruim vijftig jaar geleden verloor het Latijn zijn alleenrecht in de kerk en Ramírez greep deze gelegenheid aan om een mis te schrijven zowel volkstaal als volksmuziek is verwerkt. Adrián Rodríguez Van der Spoel en zijn ensemble Música Temprana combineren dit geliefde werk met bijzondere en nog nauwelijks gespeelde muziek uit Spanje en Latijns-Amerika. Hun voortdurende zoektocht naar de ontstaansgeschiedenis en bronnen van oude Latijns-Amerikaanse muziek voerde hen onder andere langs archieven van voormalige missieposten en langs oude indianengemeenschappen. Het tekent de gretigheid en de hartstocht van deze pleitbezorgers van Latijns-Amerikaanse muziek.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

 

Programma
Schubert – Schwanengesang, D 957

Zanger Peter Gijsbertsen kun je gerust een rijzende ster noemen. Hij trad op in grote zalen en zijn cd’s ontvingen veel lof. In 2018 won hij – als eerste tenor ooit – de Nederlandse Muziekprijs. Niet zomaar een prijs: het is de hoogste onderscheiding die het Fonds Podiumkunsten, namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan jonge getalenteerde musici toekent. Samen met de gelouterde pianist Roger Braun stort Peter zich op Schuberts Schwanengesang, een verzameling van de laatste liederen die Schubert op muziek zette. Veertien liederen over een groot aantal verschillende onderwerpen. Die diversiteit vraagt om veel inlevingsvermogen; dat kun je aan Peter Gijsbertsen wel overlaten.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Kamermuziek en Vocale Solisten.

Programma 
Schubert – Fantasie voor viool en piano in C, D 934
Schubert – Pianotrio nr. 2 in Es, D 929

Niek Baar en Ella van Poucke behoren tot Nederlands grootste strijktalenten. Beide jonge musici hebben al de nodige prijzen op zak. Vanochtend spelen ze samen met een van hun vaste kamermuziekpartners, de Amerikaanse pianist Ben Kim. Het drietal speelt vanmorgen twee late werken van Schubert. De Fantasie voor viool en piano is voor zowel violist als pianist een veeleisend stuk. Pianist Nikolai Luganski noemde het zelfs ‘de moeilijkste muziek die ooit voor piano geschreven is’. Het omvangrijke tweede pianotrio is een van de laatste werken die Schubert zelf nog in première heeft horen gaan. Als u dit werk nog niet eerder hebt gehoord, kan het hoofdthema van het tweede deel u toch bekend voorkomen: het komt voor in diverse films en documentaires.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Zondagochtendconcerten.
 

Programma
Händel – Sonate in G op. 5 nr. 4, HWV 399
Locatelli – Sinfonia funebre
De Nebra – Miserere

Al Ayre Español werd ruim dertig jaar geleden opgericht met het doel om af te rekenen met de bestaande clichés rond de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Die missie heeft het gezelschap, waarvan de naam zoiets betekent als ‘op z’n Spaans’, tot nu toe geen windeieren gelegd. Het programma van vanavond heeft als hoofdmoot Miserere van de Spaanse barokcomponist José de Nebra. De cd waarop Al Ayre Español deze toonzetting van de Bijbelse Psalm 51 vertolkt, ontving veel lof. Het werk van De Nebra wordt voorafgegaan door een Italiaanse begrafenismars van Pietro Locatelli en een sonate vol contrasten van Georg Friedrich Händel.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Oude Muziek.

Programma
Dvorak – Symfonie nr. 9 in e, op. 95 ‘Uit de nieuwe wereld’
Baas – Nieuw werk

Pynarello is een ‘next generation’ collectief met de grootste talenten van dit moment. Een vernieuwend, avontuurlijk en rebels collectief. Het gezelschap wil publiek en musici verenigen in onvergetelijke muzikale belevenissen en schuwt niet om te breken met traditionele conventies. Pynarello creëert projecten door verbindingen aan te gaan met andere kunstdisciplines, door te experimenteren met presentatievormen en bovenal door de muziek in haar meest essentiële vorm te presenteren: recht uit het hart, persoonlijk en op hoog niveau. Met die visie wil Pynarello laten zien dat klassieke muziek juist nu betekenis kan hebben in de levens van velen. Klassieke muziek kan anders, avontuurlijker, spontaner, directer. Meest in het oog springend: Pynarello speelt zonder dirigent en zonder bladmuziek. Zo krijgt Dvořáks bekendste orkestwerk ineens een heel ander gezicht. Om het geheel nog spannender te maken, vroeg Pynarello jazzgitarist, componist en Edison-winnaar Reinier Baas om een nieuw vijfde deel aan de symfonie toe te voegen.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

Programma
Mauricio Kagel - diverse werken

Asko|Schönberg neemt aan de hand van live-muziek, boeiende gastsprekers, beeld- en geluidsfragmenten het publiek mee op een reis naar de parels uit de 20e-eeuwse muziek. In deze Schatkamer-editie zoomen we in op Mauricio Kagel. De Argentijns-Duitse componist  (1931 – 2008) laat een indrukwekkend oeuvre na waarin muziektheater een grote rol speelt. Zijn politieke geëngageerdheid steekt hij niet onder stoelen of banken. Via zijn muziek wil hij communiceren met het publiek en de luisteraar raken en aan het denken zetten. Presentator is Hans Goedkoop, bekend van tv-programma Andere Tijden.
Reinbert de Leeuw zal in deze Schatkamer dirigeren en geïnterviewd worden. Hij was bevriend met Kagel en voerde veel van zijn stukken uit.
In elke editie van Schatkamer staat een andere componist centraal en kijken we welke betekenis zijn/haar muziek toen had en waarom deze nog steeds relevant is. Een compact programma in informele setting.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Van 1900 tot Nu.

Programma
Mozart – Strijkkwartet nr. 17 in Bes, KV 458 ‘Jagd’
Britten – Strijkkwartet nr. 3 in G, op. 94
Brahms – Strijkkwartet nr.2 in a, op. 51

Het beroemde Amerikaanse Juilliard String Quartet behoort tot de top van de internationale strijkkwartetwereld. Het kwartet werd ruim zeventig jaar geleden opgericht als onderdeel van de al even befaamde Juilliard School of Music. De samenstelling van het ensemble wisselde uiteraard door de jaren heen, maar het artistieke niveau is altijd onverminderd hoog gebleven. De Boston Globe bestempelde het kwartet als “het belangrijkste Amerikaanse kwartet in de geschiedenis”.
In Musis brengen de Juilliards, met de vorig seizoen aangetreden primarius Areta Zhulla, een gevarieerde staalkaart van de West-Europese strijkkwartetliteratuur: het levendige ‘jachtkwartet’ van Mozart, het lyrische tweede kwartet van Brahms en het aangrijpende laatste kwartet van Britten.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Kamermuziek.

PROGRAMMA
Suites van Telemann n.t.b.

De Canadese violiste Aisslinn Nosky uit Canada is te gast bij Holland Baroque in een avond met suites van Telemann. Telemann, de componist vol humor en verbeeldingskracht, virtuositeit en poëzie. Elk afzonderlijk deel is een miniatuur op zich. Dit wordt een concert vol 18e-eeuwse pareltjes. En natuurlijk kunnen Holland Baroque en Nosky het niet laten Telemann's voorliefde voor volksmuziek te laten horen. Haal je hart op bij Airs, Hornpipes, Tambourins, Rigaudons en Murkys. Veel speelser gaat u barokmuziek niet horen.

►In seizoen 19/20 is Holland Baroque Ensemble in Residence.

Voorafgaand aan dit concert kun je hardlopen met Holland Baroque in de mooiste parken van Arnhem. Lees verder over deze social runs.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Holland Baroque en Oude Muziek.

VSBfonds
De randprogrammering van dit concert is medemogelijk gemaakt door het VSBfonds. VSBfonds ondersteunt initiatieven van en voor iedereen die actief wil meedoen aan de samenleving. In de vorm van donaties, praktische kennis en netwerken. Het fonds wil bijdragen aan de zelfredzaamheid en samenredzaamheid in ons land. Door sociale en culturele projecten te steunen en door studiebeurzen te verstrekken. Zodat iedereen zijn of haar plek krijgt in onze diverse samenleving en kan groeien, leren en leven met én dankzij elkaar. Vandaar het motto van het fonds: ‘Iedereen doet mee’.

Logo VSBfonds

Programma
R. Strauss
– Prelude uit ‘Capriccio’  
Beethoven – An die ferne Geliebte voor bariton en ensemble
Kurt Weill - Youkali, a Tango Habanera (voor strijkorkest)
Eisler – Ernste Gesänge                                              
Wagner  – Prelude uit ‘Tristan und Isolde’ (arr. A. Williams)                             
R. Strauss – Liederen voor bariton en strijkorkest (nieuwe arrangementen)

Thomas Hampson is de meest vooraanstaande bariton in Amerika, en een wereldberoemd vertolker van het klassieke Lied. Al eerder trad Amsterdam Sinfonietta met hem op en samen brachten ze ook de cd Tides of Life uit. In Musis brengen zanger en orkest een (laat-)romantisch liefdesprogramma met liederen van Richard Strauss in nieuwe arrangementen. Ook klinkt het verlangende An die ferne Geliebte van Beethoven. Hanns Eisler voltooide zijn Ernste Gesänge slechts enkele weken voor zijn plotselinge overlijden. Hij brak in dit opus met zijn strijdbare en activistische muziekstijl – alleen al het schrijven voor het ‘romantische’ strijkorkest was voor hem een unicum. Titels als Traurigkeit en Verzweiflung refereren sterk aan Wagners aangrijpende Prelude uit Tristan & Isolde.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

Programma
Pärt – Summa
Pärt – Nunc Dimittis
Rachmaninov – Liturgie van de Heilige Johannes Chrysostomus

Wist u dat een op de drie inwoners van Estland zingt in een koor? Zingen wordt de bevolking bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Het verklaart waarom het land zo’n rijke en hoogstaande koortraditie heeft – net als overigens de twee andere Baltische staten, Letland en Litouwen. Het Estonian Philharmonic Chamber Choir is een van de paradepaardjes van het land. Sterker nog, het behoort tot de topkoren van de wereld. Vanavond brengt het koor muziek van landgenoot Arvo Pärt – nog zo’n Baltische beroemdheid. Uit buurland Rusland komt een van Rachmaninovs grote werken voor koor a cappella, een mengeling van romantiek en Russisch-orthodoxe sonoriteit. De autoriteiten wezen het werk destijds trouwens af voor kerkelijk gebruik, omdat ze het te modern vonden. Het kan verkeren…

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Internationale Koren.

Programma
Bach – Chromatische fantasie en fuga in d, BWV 903
Chopin – Berceuse, op. 57
Chopin – Ballade nr.3, op. 47
Chopin – Andante spinato et Grande polonaise brillante, op. 22
Faure – Thème et variations, op. 73
Liszt – Les jeux d'eaux à la Villa d'Este (uit: Années de pèlerinage III)
Liszt – Rhapsodie espagnole

De Argentijn Nelson Goerner wordt beschouwd als de grootste Zuid-Amerikaanse pianovirtuoos van deze tijd. Sterallures zijn hem evenwel vreemd. ‘Een volkomen eerlijk en sympathiek muzikant die totaal niet pronkzuchtig is’, aldus dagblad Trouw. De krant vergeleek dat Goerner zelfs met de legendarische Roemeense pianist Dinu Lipatti. Vanavond neemt deze meester van de nuance en klankkleur u mee op reis door diverse stijlperiodes en landen. Een afwisselend programma waarin Goerner al zijn technische en poëtische vaardigheden kan tonen.  

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Meesters van het Klavier.

Programma
Fauré – Cantique de Jean Racine, op. 11
Fauré – Les Djinns, op. 12
Lang – Again; Where you go; Solitary
Saint-Saëns – Calme des nuits, op. 68/2
Stravinsky – Symphony des psaumes

Een betoverend programma rond monumentale hoogtepunten van de koormuziek. Droom mee op muziek van Franse componisten die het impressionisme wilden vertalen in muziek. Beleef de meditatieve en verstillende koormuziek van de hedendaagse componist David Lang, die zich inmiddels mag verheugen in grote populariteit. Niet voor niets kreeg Cappella Amsterdam vorig jaar hoge waardering met het programma Again and again. Wees verwonderd over de grootse Psalmensymfonie van Igor Stravinsky. Oorspronkelijk geschreven voor groot orkest en koor maar door niemand minder dan Dmitri Sjostakovitsj bewerkt voor piano vierhandig en koor.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Internationale Koren.

Mahler – Liederen (selectie n.t.b.)
Artaç – Instrumentaal deel uit de kameropera 'Vrouwenstemmen'
Torstensson – In großer Sehnsucht

Aan de vooravond van Internationale Vrouwendag (8 maart) presenteert Musis een programma waarin ‘de sterke vrouw’ centraal staat. De liederencyclus In großer Sehnsucht portretteert vijf vrouwen uit het verleden die, elk op hun eigen wijze, toonbeelden zijn van moed en kracht. Componist Klas Torstenssons droeg de cyclus op aan zijn echtgenote, sopraan Charlotte Riedijk, die de liederen vanavond uitvoert met het Doelen Ensemble. En over sterke vrouwen gesproken: wat te denken van Alma Mahler-Werfel, de vrouw die onder één dak leefde met de grillige Gustav Mahler. Als intermezzo klinkt een instrumentaal werk van de jonge, in Turkije geboren en in Nederland levende componiste Meriç Artaç.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Van 1900 tot Nu en Vocale Solisten.

Programma
Hensel-Mendelssohn – Uit Pianotrio in d, op. 11: Andante espressivo
Boulanger – D’un soir triste & D’un matin du printemps
Schumann-Wieck – Uit Pianotrio in g, op. 17: Allegro moderato
Debussy – La mer (arr. S. Beamish)

Op Internationale Vrouwendag schotelt Musis u een vrouwelijk programma voor: muziek die geschreven of bewerkt is door vrouwen, uitgevoerd door een ensemble van louter dames. Het Arosa Trio bestaat inmiddels ruim tien jaar en onderscheidt zich door de focus op minder bekend repertoire. Het programma van vanmorgen is daar een typisch voorbeeld van. Fanny Mendelssohn en Lili Boulanger stierven helaas allebei op jonge leeftijd, maar lieten ons fraaie muziek na. Het pianotrio van Hensel wordt zelfs gerekend tot de mooiste pianotrio’s uit de 19e eeuw. Van Boulanger hoort u twee sfeervolle miniaturen en Debussy’s La mer klinkt in een bewerking van de Engelse componiste Sally Beamish. Een homage aan de vrouw binnen de klassieke muziek. En o ja, mannelijk publiek is natuurlijk ook van harte welkom!

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Zondagochtendconcerten.

Programma
Beethoven – 12 variaties op een Russische dans uit Wranitzky's ballet Das Waldmädchen, WoO 71
Beethoven – 33 variaties op een wals van Diabelli, op. 120

In 1819 vroeg de Weense componist Anton Diabelli aan vijftig bevriende collega’s, waaronder Beethoven, om een variatie te schrijven op een walsje. Hij wilde zo een soort muzikaal compendium samenstellen. Het thema sprak Beethoven wel aan en in plaats van zich, zoals gevraagd, tot één variatie te beperken, componeerde hij er uiteindelijk drieëndertig – het langste werk voor piano solo tot dan toe! De Duitse pianist combineert dit toonbeeld van variatiekunst met een eerdere variatiereeks van Beethoven, gebaseerd op een thema uit een ballet van de Tsjechische componist Paul Wranitzky. Een uiterst gevarieerd concert op de late avond.

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Programma
Spohr – Kwintet in c, op. 52
Beethoven – Kwintet in Es, op. 16 

Verrassend repertoire, zichtbaar spelplezier en een originele multidisciplinaire programmering kenmerken het Hexagon Ensemble. Met hun passie voor kwaliteit, vernieuwing en avontuur, raken de zes muzikanten hun luisteraars telkens weer recht in het hart. Precies daar waar je muziek beleeft. Tijdens dit ‘lunchconcert’ speelt het ensemble Beethovens enige blaaskwintet, geschreven tijdens de enige tournee die de componist maakte. Een soort pianoconcert in kleine bezetting. Van Beethovens vriend Louis Spohr klinkt het kwintet dat hij schreef voor zijn vrouw Dorette. Blaasmuziek van het hoogste niveau in tweevoud.

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Beethoven - Sonate nr. 1 in D, op. 12/1
Beethoven - Sonate nr. 3 in Es, op. 12/3
Beethoven - Sonate nr. 7 in c, op. 30

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Beethoven - Sonate nr. 4 in a, op. 23
Beethoven - Sonate nr. 6 in A, op. 30
Beethoven - Sonate nr. 9 in A, op. 47 'Kreutzer'

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

►Dit concert is onderdeel van de klassieke series Beethoven 250 en Kamermuziek.

Wat betekent het voor een componist om het gehoor te verliezen? Deze vraag intrigeerde altvioliste en artistiek leider Esther Apituley en bewoog haar tot de voorstelling BEETHOVEN - Lost in Silence. Een toneelstuk over het proces van Beethovens gehoorverlies en de laatste periode van zijn leven – de periode waarin hij echt doof werd, maar waarin hij zijn meest gewaardeerde stukken componeerde. Op het toneel staan vijf topmusici, een acteur en een gebarentolk. Zeven mensen die elkaar imiteren en op elkaar reageren. Ze vormen de meerstemmigheid van Beethovens Grote Fuga. Dit schouwspel gaat niet alleen over Beethoven, maar ook over hoe het is om te leven en te creëren met een beperking. Een visuele, muzikale vertoning die de zintuigen uitdaagt.

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Programma
Beethoven – Strijkkwartet nr. 15 in a, op. 132

In Kwartetten met Beethoven breekt het Dudok Quartet Amsterdam het vijftiende strijkkwartet van Beethoven open voor jonge oren. Vier musici spelen buiten met elkaar een kwartetspel. ‘Heb jij voor mij van de strijkers de altviool?’, ‘Ik mis nog van de getallen nummer 4’, ‘Wie heeft van de metamorfose de vlinder?’ en ‘Wie heeft de allermooiste kleur goud?’ Het kwartet neemt je zonder woorden mee in een muzikaal spel met verschillende sferen en kleuren. Beethovens geniale muziekstuk is steeds in beweging en wordt, net als de kaarten in het spel, telkens opnieuw geschud. Komen alle muzikale kleuren uiteindelijk bij elkaar? Een concert voor jong én oud, vol fantasievolle beelden, beweging, magie en verwondering met de mooiste muziek van Beethoven.

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Beethoven - Sonate nr. 2 in A, op. 12/2
Beethoven - Sonate nr. 5 in F, op. 24 'Frühling'
Beethoven - Sonate nr. 8 in G, op. 30
Beethoven - Sonate nr. 10 in G, op. 96

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

►Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250.

Programma
Beethoven – Symfonie nr. 9 in d, op. 125

Als ‘grande finale’ van het festival Beethoven 250 klinkt een van Beethovens meest iconische werken: de Negende symfonie, met de beroemde ode An die Freude. Nadat Beethoven het hele symfonische genre al op zijn kop had gezet, deed hij er bij zijn laatste symfonie nog een schepje bovenop door de grenzen van het genre volledig open te breken en de menselijke stem te introduceren. Geen kunstje, maar ultieme artistieke noodzaak. Solisten en koor schreeuwen de boodschap letterlijk uit: ‘Wees omarmd, miljoenen!’ Het koor wordt gevormd door zangers uit verschillende culturen en windstreken, een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, aangevuld met plaatselijke koren. Dat geeft deze – meer dan ooit actuele – ode aan broederschap en saamhorigheid nóg meer zeggingskracht.

►Dit concert is onderdeel van de klassieke series Beethoven 250 en Nederlands Blazers Ensemble.

Programma
Schumann
– Ouverture 'Manfred', op. 115
Schumann – Pianoconcert in a, op. 54
Schumann – Symfonie nr. 3 in Es, op. 97 ‘Rheinische’

Het Orkest van de Achttiende eeuw en fortepianist Alexander Melnikov belichten vanavond drie kanten van Schumann: Schumann als toneelcomponist, als pianovirtuoos en als symfonicus.  De hoofdpersoon in het gedicht Manfred van de beroemde Engelse dichter Lord Byron gaat gebukt onder geestelijke instabiliteit en innerlijke tegenstrijdigheden. Schumann identificeerde zich sterk met deze Manfred en zette Byrons gedicht op (toneel)muziek. Hoewel alleen de ouverture een vaste plaats in het orkestrepertoire heeft weten te veroveren, vormt die op zichzelf al een treffende muzikale typering van Manfred. Schumanns pianoconcert werd ondanks een moeizaam scheppingsproces razend populair en behoort tot de meest geliefde werken uit de Romantiek. Ten slotte klinkt de Derde Symfonie, waarin de componist op beeldende wijze verslag doet van een reis die hij door het Rijnland maakte. 

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

PROGRAMMA
Definitieve programma n.t.b.

‘Je kunt je geluk zoeken in reizen, sprituele trips of boeken. Of je woont een recital bij van de Russische meesterpianist. Een avond Sokolov is tripvervangend, want zijn musiceren is zelf een avontuur van en voor de geest.’ Aldus NRC Handelsblad over pianist Grigory Sokolov. De Russische grootmeester is zonder twijfel een van de meest indrukwekkende levende pianisten. Als enige pianist is hij elk seizoen te gast in de befaamde Amsterdamse serie Meesterpianisten. Met zijn continue zoeken naar diepere lagen en zijn enorme kleurenpalet weet hij als geen ander met muziek te betoveren. Zijn programma voor deze avond is nog niet bekend: Sokolov bepaalt dat doorgaans vlak voor het concert. Maar u kunt zich met een gerust hart door hem laten verrassen. Om nogmaals NRC te citeren: ‘Sokolov mag je niet missen!’

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Meesters van het Klavier.

 i.s.m. Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

Programma
Webern – Langsamer Satz, op. posth.
Rameau – Pièces de clavecin (arr. Roukens)
Roukens – Nieuw werk (titel n.t.b.) voor strijkkwartet
Vigh – Bagatellen voor strijkkwartet
Ligeti – Strijkkwartet nr. 2

Het Dudok Quartet Amsterdam is een van de meest veelzijdige en aanspreken strijkkwartetten van dit moment. Voor het kwartet bestaat geen oude of nieuwe muziek: alle muziek is muziek van nu. Muziek die ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt. Vanuit die gedachte zoekt het kwartet de dialoog met het publiek, in concertzalen, op scholen, op festivals, en online.
Vanavond doen de vier strijkers dat met een programma waarin twee 20e-eeuwse grootheden gebroederlijk naast twee hedendaagse Nederlandse componisten staan. Een hoofdrol is weggelegd voor Joey Roukens: van hem klinkt zowel een arrangement als een gloednieuwe compositie, die hij schreef in opdracht van Musis en de Strijkkwarttetbiënnale Amsterdam.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Van 1900 tot Nu en Kamermuziek.

Programma
Mozart
- Serenade No. 13 in G, KV 525 'Eine kleine Nachtmusik'
Mozart – Hoboconcert in C, KV 314
Schnittke – Moz-Art à la Haydn
Haydn – Symfonie No. 45 in fis, Hob. I:45 'Abschied'

In het 18e-eeuwse Wenen ging nauwelijks een avond voorbij of er werd wel ergens buiten voor een raam muziek gemaakt – meestal met het doel om een (potentiële) geliefde te imponeren. Bij het woord ‘nachtmuziek’ denken de meesten van ons onmiddellijk aan de gelijknamige strijkersserenade van Mozart. Die serenade, waarvan de geadresseerde trouwens niet bekend is, vormt dan ook de ouverture van dit concert waarin Mozart en Haydn centraal staan. Naast muziek van beide Weense componisten klinkt een soort herschepping van delen uit hun oeuvre door de Rus Alfred Schnittke. In geval van Haydn is dat diens vijfenveertigste symfonie, die ook in zijn oervorm klinkt. We kunnen u alvast verklappen dat de musici zowel Schnittke als Haydn op een verrassende manier zullen doen eindigen.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

Programma
J.S. Bach – Matthäus-Passion, BWV 244

In deze tijd van het jaar klinkt op veel plaatsen Bachs Matthäus-Passion. Een verklanking van het lijden en sterven van Jezus, gebaseerd op het verslag van zijn leerling Mattëus. Muziek die telkens opnieuw tot het hart spreekt, van het overrompelende beginkoor tot het berustende slotkoor. Het werk heeft alles in zich wat een mens nodig heeft: troost, warmte en emoties in hun zuiverste vorm.
Het Orkest van de Achttiende Eeuw & Cappella Amsterdam vormen in dit aangrijpende en onvolprezen meesterwerk een gedroomde combinatie.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

Programma
Gesualdo - Tenebrae Responsoria voor Witte Donderdag
Gesualdo - Canticum Zachariae ‘Benedictus Dominus Deus’
Gesualdo - Tenebrae Responsoria voor Goede Vrijdag
Gesualdo - Psalm 50 ‘Miserere mei Deus’

Voor het Belgische ensemble Graindelavoix telt niet de historische reconstructie van oude muziek, maar de intensiteit en de sensatie waarover de muziek beschikt. Het gezelschap, bekend om de karakteristieke manier van zingen, wil oude muziek optillen uit het verleden, zodat het tijdloze karakter van de muziek oplicht. Gesualdo’s Responsoria et alia ad Officium Hebdomadae Sanctae spectantia zijn een mooi voorbeeld van oude muziek met een tijdloos karakter. Drie uit negen delen bestaande bundels, geschreven voor de week van Pasen: een voor Witte Donderdag, een voor Goede Vrijdag en een voor Stille Zaterdag. De teksten zijn gerelateerd aan het lijden van Jezus Christus en werden destijds in de kerkdiensten gezongen tussen de Bijbellezingen door. Pure, verstilde muziek, om even de hectiek van alledag mee naast je neer te leggen.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Oude Muziek en Internationale Koren.

Programma
Strauss – Metamorphosen
R. Strauss – Vier letzte Lieder

In het laatste halve jaar van de Tweede Wereldoorlog schreef Richard Strauss nog één belangrijk orkestwerk: de weemoedige Metamorphosen, een studie voor drieëntwintig solostrijkers. Het werk wordt over het algemeen gezien als een elegische klaagzang op de verwoesting die de oorlog in Duitsland had aangericht, en ten tijde van de compositie nog steeds aan het aanrichten was.

Enkele jaren later schreef de vierentachtigjarige Strauss zijn misschien wel meest geliefde compositie: de Vier letzte Lieder. Letterlijk zijn laatste liederen, zijn zwanenzang dus. Hij heeft ze zelf nooit live kunnen horen: kort na de voltooiing stierf hij. De liederen stralen een sfeer van afscheid en berusting uit. De componist neemt afscheid van het leven, de wereld neemt afscheid van een genre en van een muzikale taal die definitief ‘historisch’ was geworden: de muziek zou weldra een radicaal andere richting uitgaan.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Nederlands Blazers Ensemble.

Programma
Vivier - Et je reverrai cette ville étrange
Vivier - Paramirabo
Vivier - Pulau Dewata (bew. Arnold Marinissen)
Vivier - Shiraz
Namavar - Tiare Tahiti (Compositie-opdracht Asko|Schönberg, met steun van Fonds Podiumkunsten)
Vivier - Bouchara

De Canadese componist Claude Vivier was nog geen 35 toen hij in zijn Parijse huis vermoord werd door een mannelijke prostitué. Maar Viviers muziek is springlevend. Als een Marco Polo reisde hij over de wereld en smeedde wat hij hoorde om tot een veelkantige, bonte tovermuziek. Niet voor niks gaf Vivier verschillende composities geografische namen. Vanavond klinken zijn stedenstukken naast elkaar, inclusief Et je reverrai cette ville étrange, Viviers laatste voltooide ensemblewerk. Eilandenfanaat Reza Namavar zet er een fonkelnieuwe compositie over Polynesië tegenover.

De pianosolo Shiraz is vernoemd naar de Iraanse plaats waar Vivier urenlang twee blinde zangers observeerde. Samarkand, naar de oude stad in Oezbekistan, is een briljant sextet voor blazers en piano. Bouchara (eveneens in Oezbekistan) voor sopraan en ensemble is een ‘liefdeslied in een verzonnen taal,’ aldus de componist. In de titel van het kwartet Paramirabo draaide Vivier twee letters om, misschien om het allemaal nog sprookjesachtiger te maken.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Van 1900 tot Nu.

Programma
Whittall – Nieuw opdrachtwerk|
Beethoven – Symfonie nr. 5 in c, op. 67
Berlioz – Messe solennelle

Over twee dagen viert Nederland voor de 75e keer het einde van de Tweede Wereldoorlog. Zoals u weet speelden de Canadezen bij onze bevrijding een belangrijke rol. Deze week toert een gezelschap van Canadese en Nederlandse musici langs diverse concertzalen in ons land. Op het programma staan Berlioz’ monumentale Messe solennelle en Beethovens Vijfde Symfonie, waarvan de eerste vier tonen tijdens de oorlog het zogeheten V-teken vormden (‘de kust is veilig’). Van de Canadese componist Matthew Whittall gaat een speciaal voor de gelegenheid geschreven werk in première. 

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Programma
Scarlatti – Sonates n.t.b.
Tsjaikovski – Romeo en Julia (arr. Sudbin)
Tsjaikovsiki – Twee Nocturnes
Ravel – Gaspard de la Nuit
Saint-Saëns – Danse Macabre (arr. Sudbin)

Yevgeny Sudbin was al een aantal keren bij Musis te gast. De pianist staat bekend om zijn fantasierijke en gepassioneerde spel. Gramophone schreef: “Deze briljante jonge pianist vertoont een aanstekelijke honger naar zijn repertoire. Hij lijkt het te consumeren, wordt er af en toe door geconsumeerd.” Zijn repertoire is breed en gaat van Scarlatti tot Skrjabin en verder. Ook in Musis brengt hij een gevarieerd programma, met onder meer twee zelfgemaakte transcripties van orkestwerken. Kom zelf luisteren hoe Sudbin Tsjaikovski’s dramatische verklanking van het verhaal van Romeo en Julia vertaalt naar de piano.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Meesters van het Klavier.

Programma
J.S. Bach – Cellosuites (compleet), BWV 1001-1006

Zouden de zes cellosuites van Bach – ook wel ‘cellobijbel’ genoemd – eigenlijk nog geheimen hebben voor Pieter Wispelwey? Onze landgenoot nam ze talloze keren mee het podium op. Maar liefst drie keer bracht hij ze op cd uit; een vierde uitgave staat op de planning. “Ik kan er gewoon niet van afblijven”, bekende hij in het tv-programma De Wereld Draait Door. En dan te bedenken dat deze meesterwerken pas in de vorige eeuw bij het grote publiek bekend werden – dankzij de grote Spaanse cellist Pablo Casals. Vanavond speelt Pieter Wispelwey alle zes de suites. Zo kan hij hun kracht en hun diepgang, én hun onderling verschillende karakters het meest overtuigend voor het voetlicht brengen. Een evenement om niet te missen!

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Kamermuziek.

Programma
Pärt – Spiegel im Spiegel 
Tallis – Psalm Tunes for Archbishop Parker’s Psalter (selectie)
Vaughan Williams – Fantasia on a theme of Thomas Tallis
Tormis  – Curse upon Iron
Vasks – Plainscapes voor viool, cello en koor 
Sumera – Concerto per voci e strumenti
Pärt – Spiegel im Spiegel

Het grote succes van de samenwerking tussen Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Kamerkoor krijgt een vervolg. Ditmaal zoeken koor en orkest de grenzen op van tijd, klank en ruimte. In verschillende bezettingen spelen en zingen de musici om het publiek heen: de hele concertzaal is het podium. Raak de spiritualiteit aan in Arvo Pärts meditatieve Spiegel im Spiegel en word overdonderd door de renaissanceklanken van Tallis en Vaughan Williams. Van Veljo Tormis en zijn leermeester Lepo Sumera klinken werken met een heel andere spirituele inslag. Bij Tormis hoor je de sjamanistische oerkreten doorklinken, en Vasks laat je de uitgestrektheid van de Baltische vlaktes voelen.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Internationale Koren.

Programma
ZON
Gerassimez – Rebirth

PLANETEN
Holst – Uit ‘The Planets’: Jupiter, Venus & Uranus
Psathas – Opdrachtwerk

STERREN
Cangelosi – Bad Touch voor tape en slagwerk
Martland – Starry Night
Gerassimez – Asventuras voor kleine trom

MAAN
AC/DC (Angus Young, Malcolm Young) – Thunderstruck
Pink Floyd – Suite
Williams – Cantina Band

In dit avontuurlijke programma creëren vijf jonge muzikanten klanklandschappen die nooit eerder iemand heeft ontdekt. Percussionist Alexej Gerassimez en de leden van het SIGNUM saxofoonkwartet zijn stuk voor stuk virtuozen die graag barrières doorbreken. Ook vanavond doen ze dat. Bekende klassiekers staan naast hedendaagse werken, van romantiek (Holst) tot rock (AC/DC). Choreografie en lichteffecten versterken het muzikale verhaal. Bij het samenstellen van hun programma hebben de muzikanten inspiratie gezocht bij de belangrijkste vragen waarmee de mensheid te maken heeft. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? Dit concert wordt een ruimtelijke ervaring die alle leeftijden en alle soorten publiek aanspreekt – opwindend en rustgevend, verrassend en vertrouwd, aards en etherisch.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Van 1900 tot Nu.

Programma
Brahms
– Variaties op een thema van Haydn, op. 56a
Kodály – Dansen uit Galánta
Brahms – Pianoconcert nr. 1 in d, op. 15

Hij is nog jong, maar het Nederlandse publiek en de pers hebben Alexander Gavrylyuk al bijna tien jaar in de harten gesloten. Met het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft de Oekraïense pianist een bijzondere band: in 2009 maakte hij zijn Nederlandse debuut met het orkest. Onder leiding van Gergely Madaras speelt hij Brahms’ magistrale eerste pianoconcert, waarin solist en orkest een grandioze titanenstrijd met elkaar aangaan. In de Haydn-variaties bewijst Brahms dat hij de onovertroffen grootmeester van de variatievorm is. De Hongaar Zoltán Kodály baseerde zijn Dansen uit Galánta op volksmuziek uit een klein Slowaaks stadje, waar hij voor het eerst een zigeunerorkest hoorde. Een stuk vol Oost-Europese dansen met een glansrol voor de klarinet.

INLEIDING
Voor aanvang van dit concert is een gratis inleiding. Kaarten hiervoor bestelt u samen met uw toegangskaartje in het online verkoopproces.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Musis op Maandag

Informatie en kaarten