Zoeken Menu
Sluit
Keuzeserie

Keuzeserie

Informatie en kaarten

Stel uw eigen serie samen!

Ook dit najaar kunt u in Musis weer genieten van de mooiste klassieke concerten. Hieronder ziet u alle concerten van dit najaar op een rij. Stel zelf uw klassieke serie samen en ontvang een aantrekkelijke korting!  

Extra korting

Hoe meer u bestelt, hoe hoger uw korting. Voor de concerten in de keuzeserie ontvangt u bij:

▸ drie of meer concerten 10% korting;
▸ zes of meer concerten 15% korting;
▸ negen of meer concerten 20% korting.

 

In deze serie:

PROGRAMMA
Franssens Pianoconcert (herziene versie)
Beethoven Symfonie nr. 1

Spirituele lading: meditatieve melodieën en vertrouwd klassiek werk
Uniek is de klankwereld van Joep Franssens. Hij verbindt logica en intuïtie, hoofd en hart: ‘Mijn muziek drukt een intens gevoel uit, een gewijd moment waaraan ieder een eigen individuele betekenis kan ontlenen.’ Franssens’ Pianoconcert is een schitterend meditatief stuk. Eenvoudige, klassiek harmonische klanken, die in hun geraffineerd weefsel van herhaling en variatie een transcendente lading hebben. Ralph van Raat, Nederlands bekendste pianist van moderne muziek, speelde in 2015 de wereldpremière.

Gedurfd klassiek
Hoewel Symfonie nr. 1 van Beethoven in onze oren vertrouwd klassiek klinkt, was het voor tijdgenoten juist een verrassend modern werk. Ongehoord was de dissonante opening van de symfonie, gedurfd het razendsnelle menuet en komisch het aarzelende begin van de finale. Maar het succes was er niet minder om en dat is altijd zo gebleven. Otto Tausk leidt Phion in deze nog steeds verfrissend klinkende symfonie.

Op 5 mei 2020 bereikt Bevrijding van Nederland de leeftijd van 75 jaar. Dat is reden voor een groot feest! In mei kon de viering van 75 jaar vrijheid niet doorgaan door corona, maar in september vieren we dit historische feest alsnog, in de Airborne herdenkingsmaand september. Tijdens dit swingende concert kom je van alles te weten over vrijheid, over vrede, over vijanden, over vrienden, over vertrouwen en over verzet tijdens de bevrijding van Arnhem en Nederlands. In een prachtige raamvertelling verbinden Vincent, Ellen en de band generaties, delen herinneringen en laten levens herleven.

Zeker, het schettert, knettert en verplettert, precies wat een bigband moet doen, maar daarnaast is het een openbaring te horen hoe sereen een verzameling metalen toeters ook kan klinken. Een bevrijdende voorstelling die stemt tot na- en herdenken.

PROGRAMMA
Schubert – Fantasie in C, D 760 ‘Wanderer’ (Alois Graff, Wenen ca. 1835)
Brahms - Fantasieën voor piano, op. 116 nr. 1-7
Schumann - Kinderszenen, op. 15

De Russische pianist staat bekend om zijn originele projecten, zijn fabelachtige techniek en zijn grote inlevingsvermogen. Het concert van vanavond luidt Melnikov in met de schitterende Wanderer-Fantasie van Schubert, gevolgd door Brahms late pianowerk Sieben Fantasien en de opgewekte Kinderszenen van Schumann. 

PROGRAMMA
Gabrieli Sonata pian' e forte
Gabrieli Canzon septimi toni a 8
Mozart Vioolconcert nr. 5
Ligeti Concert Românesc 

Twee nieuwe gezichten
Twee nieuwe gezichten bij Phion: een violiste en een dirigent met beiden een carrière om van te dromen. Soyoung Yoon is een jonge, stralende Koreaanse vioolvedette die schittert op haar beroemde Guadagnini-viool en door The Strad werd geprezen als ‘enorm getalenteerd met een gloedvol temperament’! De Poolse Michał Nesterowicz is één van de meest gewilde jonge dirigenten in Europa die ook de Nederlandse orkesten verovert, tot het Koninklijk Concertgebouworkest aan toe.

Oude en moderne muziek
Michał Nesterowicz en Soyoung Yoon vinden elkaar in een veelzijdig programma waarin oude en moderne muziek prachtig aan elkaar verbonden wordt. Soyoung Yoon heeft haar hart verpand aan Vioolconcert nr. 5 van Mozart. Overbekende en zielsmooie muziek, met in de finale een spannend Oost-Europees tintje. Die kleur komt overduidelijk ook terug in het Concert Românesc van Ligeti, waarin hij de volksmuziek van zijn geboortestreek Transsylvanië verwerkte. Met twee glanzende stukken voor koperblazers van de 16e-eeuwse Gabrieli is dit concert helemaal compleet.

PROGRAMMA
Haydn Ouverture uit Armida
Marcello Hoboconcert in d
Mozart Symfonie nr. 29

Hoboïst van grote klasse en Phion ensemble
Phion speelt in kleine bezetting onder leiding van Alexei Ogrintchouk. Een musicus van grote klasse. Als eerste hoboïst van het Koninklijk Concertgebouworkest en met een indrukwekkende solocarrière, behoort hij wereldwijd tot de beste op zijn instrument. ‘Zijn klank is van een kwaliteit die je maar zelden op de hobo aantreft’, kopte de Telegraaf onlangs nog. De laatste jaren heeft hij zich ook ontpopt als een begenadigd dirigent die al heel wat grote orkesten heeft geleid.

Haydn en Mozart
Ogrintchouk neemt ons mee naar de wereld van Mozart, Haydn en. Het concert opent met Haydn en zijn ouverture uit de heroïsche opera Armida. Mozarts Symfonie nr. 29 is het absolute hoogtepunt in het vroege symfonische werk van de componist. Intiem en elegant, kamermuziek bijna, maar wel met de brede uitstraling van een orkest. Natuurlijk laat Alexei Ogrintchouk in dit concert ook zijn hobo horen. Dat doet hij met het Hoboconcert van Marcello, één van de beroemdste barokke soloconcerten voor zijn instrument.

PROGRAMMA
Sjostakovitsj
– De dialoog van Hamlet met zijn geweten (uit ‘Zes gedichten van Marina Tsvetayeva’, op. 143)
De Vries – Something There 
Van de Putte – Diese Freiheit 
Kurtág – What is the word (voor piano en stem)
Schubert – Der Doppelgänger (uit ‘Schwanengesang’, D 957)

ASKO|Schönberg: toonaangevend in eigentijdse muziek
Mede dankzij de passie en energie van Reinbert de Leeuw is ASKO|Schönberg één van Nederlands meest toonaangevende ensembles op het gebied van eigentijdse muziek. Het programma dat in Arnhem te horen is werd door de artistiek leider zelf samengesteld. Het werd zijn allerlaatste concert. What is the Word? draagt onmiskenbaar de Leeuw's signatuur: puur, indringend en intens. Hij koos stukken van zijn geliefde componisten. Twee daarvan, Jan van de Putte en Klaas de Vries, componeerden speciaal hiervoor nieuw werk. 

Tekstuele lading
What is the word van de Hongaar György Kurtág vormt het middelpunt, aangevuld met stukken van Sjostakovitsj, Schubert, Jan van de Putte en Klaas de Vries. Het zijn allemaal kwetsbare werken die, behalve de indringende liedteksten, een zekere ‘kaalheid’ gemeen hebben, waardoor in elke noot een enorme lading ligt.

What is the Word van Gyorgy Kurtág is gebaseerd op het gelijknamige stuk van Samuel Beckett waarin de hoofdpersoon zijn spraak heeft verloren en die probeert terug te vinden. In Something There, gebaseerd op Samuel Becketts tekst Roundelay, krijgt de zangeres een speciale rol toebedeeld in een performance met muziek, tekst en ruimtelijke enscenering. Diese Freiheit van Jan van de Putte is gebaseerd op teksten uit Het Slot van Kafka en simuleert, net als het boek, een situatie van voortdurende onzekerheid.

Dit programma kwam tot stand met steun van Fonds Podiumkunsten.

PROGRAMMA
Poulenc – Cellosonate, op. 143
Lutoslawski – Grave (Metamorfosen voor cello en piano)
Chopin – Cellosonate in g, op. 65

Celliste Quirine Viersen wordt al jaren geroemd om haar fraaie verzorgde spel en passie voor haar instrument. Die typeringen passen ook bij Thomas Beijer, één van de beste pianisten van de jongere generatie. Breng die twee samen op één podium en je beleeft iets onvergetelijks. In Musis speelt het tweetal de cellosonates van Poulenc en Chopin en een werk van de Poolse componist Witold Lutoslawski.

Programma
Rota
 - Divertimento concertante voor contrabas en orkest
Brahms - Serenade nr. 2

Misschien wel de beste bassist ter wereld
Bekende violisten en pianisten genoeg in de concertzalen, maar beroemde contrabassisten zijn dun gezaaid. Rick Stotijn is er een, winnaar van de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs en misschien wel de beste bassist van de wereld. Goede virtuoze en toch toegankelijke muziek voor dit instrument is er niet veel. Het Divertimento Concertante van Nino Rota is Rick Stotijn op het lijf geschreven. Lichtvoetige muziek maar van een halsbrekende virtuositeit die alles van de solist vergt.

Serenade van Brahms
Dirigent Sascha Goetzel, een goede bekende van het orkest, dirigeert de Serenade nr. 2 van Brahms. Het is een echte serenade naar achttiende-eeuws voorbeeld, compleet met een dansend menuet en een sprankelend scherzo. Het is alsof je Mozart hoort die een uitstapje maakt naar de Romantiek. Met een subtiel kleurenpalet van alleen lage strijkers en houtblazers schept hij een vrolijk ontspannen sfeer van kamermuziek voor orkest. Laat dat maar aan Brahms over en natuurlijk aan Phion.

De minimalistische, verstilde stijl van Arvo Pärt

In Arnhem soleren topvioliste Simone Lamsma en Sinfonietta’s artistiek leider Candida Thompson in Bachs Concert voor twee violen en orkest en in Pärts dubbelconcert Tabula Rasa. Laatstgenoemde werk was één van de eerste stukken die Pärt schreef in de kenmerkende minimalistische, verstilde stijl, waarmee hij zo beroemd is geworden. 

Pärt: voorman van de nieuwe spiritualiteit

“De geluiden zijn er om de stilte te omringen", zei Pärt over zijn tintinnabuli-stijl. Een stijl waarmee hij ook buiten de wereld van klassieke muziek een breed publiek wist te bereiken. In de lange periode die hieraan voorafging verkeerde Pärt in een diepe crisis. In de zoektocht naar een nieuwe stijl verwerkte hij andere muzikale stijlen in collages. In Collage über B-A-C-H verweeft Pärt frasen van Bach met zijn eigen muziek, leidend tot een stuk vol spanning en contrastrijke klanken. Bach omlijst de muziek van de voorman van de nieuwe spiritualiteit. 

 

PROGRAMMA
J.S. Bach – Kyrie uit Hohe Messe, BWV 232 (bew. strijkorkest)
J.S. Bach – Sinfonia uit Cantate ‘Ich hatte viel Bekümmernis’, BWV 21
Pärt – Tabula Rasa
Pärt – Collage über B-A-C-H
Pärt – These words …
J.S. Bach – Concert voor twee violen en orkest, BWV 1060 

CREDITS
Amsterdam Sinfonietta
Candida Thompson: leiding en viool
Simone Lamsma: viool

► Meer Amsterdam Sinfonietta? Bekijk dan ook hun klassieke serie in Musis. Hier boekt u alle concerten van Amsterdam Sinfonietta tegen een voordelige prijs.

Programma
Sibelius
- Finlandia
Schumann - Celloconcert
Schubert - Symfonie nr. 8 'Unvollendete'

Stercelliste
‘Een wonderkind van eigen bodem’ werd Ella van Poucke genoemd. Dat mag ook wel als je op je tiende al aan het conservatorium studeert én Het Concertgebouw in Amsterdam weet te veroveren. Inmiddels volwassen speelt ze nog steeds de sterren van de hemel. Bij Phion doet ze dat met het Celloconcert van Schumann, één van de laatste werken die de componist voor zijn ongelukkige dood wist te voltooien. ‘Kamermuziek in het groot’, zoals Ella dit warme stuk aanduidt.

Onvoltooid
‘Unvollendet’ kreeg de Symfonie nr. 8 als bijnaam mee. Maar echt onvoltooid kun je de symfonie niet noemen. Want in de twee delen die Schubert wel afkreeg, schuilt al zoveel zeggingskracht dat meer delen eigenlijk niet nodig zijn. Voor dit intense werk nodigde Phion Günter Neuhold uit, één van de meest vooraanstaande Oostenrijkse dirigenten. Hij leidt het orkest ook in Finlandia, de beroemde ode die Sibelius aan zijn vaderland bracht, in een speciaal arrangement voor koperblazers en pauken.

Programma
J.S. Bach
- Blokfluitconcert in G
Telemann
- Concert voor blokfluit en fluit in e
J.S. Bach
- Orkestsuite nr. 1 in C
Vivaldi
- Concert voor sopraninoblokfluit in C

Blokfluit in de hoofdrol
Wie ‘blokfluit’ zegt, zegt onmiddellijk ‘Erik Bosgraaf’. Verslingerd is hij aan zijn instrument: ‘voor mij is de blokfluit de puurste vorm van expressie.’ Hij kan er bijna alles mee spelen: oude muziek, moderne muziek, filmmuziek, jazz, te veel om op te noemen. Hij behoort tot de meest virtuoze blokfluitisten van onze tijd en kreeg in 2011 zelfs de fel begeerde Nederlandse Muziekprijs. Met een ensemble van Phion speelt Erik Bosgraaf een prachtig samengestelde selectie werken uit de 18e  eeuw met de blokfluit in de hoofdrol.

Blokfluitconcerten uit de barok
Schitterende soloconcerten van Bach en Vivaldi komen voorbij. Van die laatste klinkt het beroemde concert voor de sopranino, het allerkleinste blokfluitje dat er bestaat. Erik Bosgraaf speelt niet alleen. Met Peter Verduyn Lunel speelt hij van Telemann het Concert voor fluit en blokfluit, een bijzonder werk waarin de componist de subtiele verschillen tussen de blokfluit en de dwarsfluit laat horen. Ter afwisseling speelt het hele ensemble de majestueuze Orkestsuite nr. 1 van Bach.

PROGRAMMA
Werken van o.a. Vivaldi en volksmuziek

De Israëlische mandolinespeler Avi Avital, genomineerd voor een klassieke Grammy, is dé drijvende kracht achter de opleving van de mandoline. Samen met hem brengt Holland Baroque in Musis Arnhem een programma vol vurige barok, mediterrane melodieën en spannende improvisaties. De mandoline verspreidde zich in de zeventiende eeuw in eerste instantie via Napels naar het gebied rond de Middellandse Zee. Inmiddels heeft het instrument zijn weg over de hele wereld weten te vinden. Van klassiek tot bluegrass, van jazz tot wereldmuziek.

Programma
Gershwin
- Lullaby
Bernstein - Suite uit West Side Story (arr. Eric Crees)
Gershwin - Rhapsody in blue

Swingend symfonisch met ‘n jazzy touch
Swing kun je niet leren, dat moet je voelen. En als je dan ook het klassieke vak verstaat, heb je een gouden combinatie. In Amerika kom je ze tegen, grootheden als Gershwin en Bernstein die schitterende symfonische muziek hebben geschreven met een onvervalste swinging twist. De beroemde Rhapsody in Blue van Gershwin is misschien wel het mooiste voorbeeld van spetterende jazz in een symfonisch jasje. Ook de tweede helft van het concert is een hoogtepunt met een suite uit Bernsteins West Side Story. Alle bekende melodieën uit de musical komen voorbij in dit schitterende arrangement voor koperblazers en slagwerk.

Jazzy dirigent
Voor een gouden combinatie zoek je een gouden dirigent. Dan kom je al snel bij Wayne Marshall uit. Niet alleen een getalenteerd jazzmusicus, maar ook een uitstekend klassiek geschoold dirigent. Hij heeft al heel wat bekende symfonieorkesten geleid en stond vorig seizoen ook voor ons orkest. Spelend en dirigerend - in het stuk van Gershwin doet hij het zelfs allebei -  maakt hij er een waar feest van. En dat jazz zelfs past in een babykamer laat Marshall horen in Gershwins sweet dreaming Lullaby waarmee het concert opent.

De tranen van Petrus
Een apostel. Een volgzame leerling van Jezus. Misschien wel de trouwste van alle. Toch verloochent hij Jezus. Hoe moet hij zich gevoeld hebben? Onmachtig? Schuldig? Eenzaam? Orlando di Lasso, een van de grootste componisten uit de Renaissance, raakt aan de essentie van het verdriet en de strijd van Petrus, in zijn 50 minuten durende madrigaalcyclus Lagrime di San Pietro.

Di Lasso’s Tranen van Petrus is een semi-geënsceneerde uitvoering van dit muzikale meesterwerk, in een co-regie van Tido Visser en Nanine Linning. Terwijl Petrus afgezonderd is van de rest van zijn wereld, worden zangers en dansers tot getuigen van Petrus’ leed. Poëtisch, confronterend, en actueel. Welk ideaal houdt stand in de innerlijke strijd van de van nature zwakke en angstige mens?

PROGRAMMA
Orlando di Lasso
 Lagrime di San Pietro

In dit programma staat de Arabische ud (spreek uit: oed) in de schijnwerpers, een peervormig snaarinstrument dat geldt als een van de voorlopers van de luit. ’s Werelds grootste ud-speler is de Marokkaan Driss el Maloumi. Hij krijgt in Musis gezelschap van drie bruisende jonge Nederlandse tokkeltalenten: klassieke luitspeler David Mackor, flamencogitarist Jeff Heijne en bluesgitarist Dusty Ciggaar. Ze gaan een battle aan en slaan de handen ineen, uitgedaagd en ondersteund door het NBE. Een programma met een mix van melancholieke Arabische melodieën, verstilde lamenti van John Dowland, opzwepende Spaanse ritmes en ruige blues!

►Extra bij te boeken: gratis inleiding voor het concert, reserveren is verplicht.

Amerika-kenner bij uitstek
Vier jaar president Trump deden Amerika en de rest van de wereld op hun grondvesten schudden. Wordt het na de verkiezingen weer Donald Trump, of komt er een nieuwe president die een totaal andere richting inslaat? Eelco Bosch van Rosenthal, NOS-correspondent in de Verenigde Staten en Amerika-kenner bij uitstek, laat zijn licht schijnen over deze spannende verkiezingen voor de Verenigde Staten en de uitslag daarvan. Dat doet hij niet alleen. Ter illustratie en verdieping van zijn verhaal speelt Phion een aantal bekende en minder bekende werken van Amerikaanse bodem.

De muzikale ziel van Amerika
Dirigent is de Engelse Jamie Phillips, die door zijn deelname aan het opleidingsproject van het Los Angeles Philharmonic Orchestra de muzikale ziel van Amerika door en door heeft leren kennen. Journalist Eelco Bosch van Rosenthal is vooral bekend als Amerika-correspondent voor het NOS Journaal. Hij studeerde letteren in Groningen met Amerikanistiek als afstudeerrichting. In 2016 was de door hem gepresenteerde reisdocumentaireserie ‘Droomland Amerika’ bij de VPRO te zien. Hij is presentator bij Nieuwsuur en schrijft voor Vrij Nederland.

PROGRAMMA
Dunstan – Nieuw werk (première)
Koolmees – Nieuw werk (première)
Van Rossem – Pianoconcert (première)
Janáček – Capriccio concerto voor de linkerhand (bew. Van Rossem)
Tee - Propel (première)

Pianoconcert voor de linkerhand
Arnhemmer Andries van Rossem is deze avond met twee werken vertegenwoordigd: een gloednieuw pianoconcert plus een bewerking van wat je het pianoconcert van Leos Janáček zou kunnen noemen (een ‘officieel’ pianoconcert schreef hij niet). Janáček schreef dit werk voor pianist Otakar Hollman, die in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterhand had verloren. Vandaar de aanduiding ‘voor de linkerhand’ in de titel. De pianist van vanavond heeft gelukkig allebei zijn handen nog – maar mag toch alleen zijn linkerhand gebruiken.

Multidisciplinair en avontuurlijk orkest
Een programma als dit is wel besteed aan orkest de ereprijs, al ruim veertig jaar hét ensemble voor nieuwe muziek in het oosten van Nederland. Inmiddels heeft dit multidisciplinaire en avontuurlijke collectief van blaasinstrumenten, elektrische gitaren, piano en slagwerk een unieke plaats in de wereld van de eigentijdse muziek. Nationaal en internationaal. En dat met een breed en divers publiek: jong en oud, liefhebbers van klassieke muziek en professionals, niet-kenners en ingewijden.

Fuse brak door als de huisband van televisieprogramma Podium Witteman en won de Edison Klassiek Publieksprijs voor album Studio 2. In Fuse Live plaats de groep 150 jaar muziekgeschiedenis in hedendaags perspectief – van klassiek tot jazz. Zo klinken Miles Davis en Maurice Ravel naast Nils Frahm en Simeon ten Holt even mooi, opzwepend en actueel.

Of de noten nu generaties oud zijn of ter plekke ontstaan, Fuse neemt je mee op een ontdekkingsreis waarvan je achteraf pas beseft dat je er behoefte aan had. ‘Fuse heeft dat geheimzinnige meer dat je niet kunt zien’, kopte NRC na de groep een jaar gevolgd te hebben.

Frankrijk
Phion neemt je mee naar Frankrijk. Daar ontstonden de sprookjes van Moeder de Gans, die Ravel zo fantasievol op muziek zette in zijn beroemde ballet Ma mère l’oye. Van de dans stappen we over op de zang. Barbara Kozelj is sinds haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest in 2013, niet meer weg te denken van de internationale concert- en operapodia. Zij zingt een herderslied van Canteloube uit zijn vermaarde verzameling Chants d’Auvergne waarin de componist onnavolgbaar de volksmuziek van deze ruige bergachtige streek in liederen weet te vangen.

Spanje
De reis gaat verder naar Spanje. Het orkest brengt enkele delen uit de Cantos de España van Albéniz, oorspronkelijk voor piano, maar nu te horen in een symfonisch arrangement van dirigent Bas Wiegers. Thomas Beijer, pianist van inmiddels internationale allure, maakte vorig jaar nog furore in de serie Meesterpianisten van Het Concertgebouw. Hij speelt de Rapsodia Sinfónica van Turina, virtuoze concertante muziek met onvervalst Spaans temperament. Je zou bijna vergeten dat je in een Nederlandse concertzaal bent.

PROGRAMMA
Debussy
– Strijkkwartet in g, op. 10
Scott – Pianokwintet

Klassiek pianiste Nino Gvetadze heeft zich de laatste tijd sterk gemaakt voor het werk van de Engelse componist Cyril Scott. Haar cd met pianosolowerken van Scott kreeg van NRC het predicaat ‘voltreffer’, De Volkskrant roemde de ‘fluweelzachte glans’ van Gvetadzes spel. Samen met het Alma Quartet, volledige bestaande uit leden van het Koninklijk Concertgebouworkest, speelt ze in Musis het Eerste pianokwintet van Scott. Daaraan vooraf gaat het sfeervolle Strijkkwartet van Debussy.

Programma
Beethoven - Pianosonate nr. 32 in c, op.111 
Debussy - Estampes
Rachmaninov - Etudes-Tableaux (selectie)

Lof voor Rachmaninov

Lugansky is gepokt en gemazeld in de Russische traditie, maar staat ook in het West-Europese repertoire zijn mannetje. Zijn diepzinnige manier van musiceren raakt veel mensen. Op dit programma prijkt muziek van Beethoven, Debussy en Rachmaninov. Met de muziek van laatstgenoemde heeft Lugansky een bijzondere band, zijn Rachmaninov-vertolkingen gelden als exemplarisch. Zijn optreden in Musis biedt een mooie kans om daar, voor het eerst of opnieuw, getuige van te zijn.

PROGRAMMA
Mahler's Adagietto uit Symfoniefonie nr. 5, een werk van ongeëvenaarde verstilde schoonheid en een prachtig contrast met de twinkelende liederen uit Des Knaben Wunderhorn

Mahler in contrast
Het Kerstconcert van Phion onder leiding van Otto Tausk staat traditioneel in het teken van Mahler. Dit jaar een Mahler van grote contrasten. Als twinkelende kerstversiering klinken de liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Prachtig weet Mahler het volkse karakter van de liederen te treffen. Ze zijn speels, vaak humoristisch en soms ondeugend. Zangeres is Christianne Stotijn, en niet zonder reden. Bernard Haitink, en velen met hem, beschouwen haar als de perfecte vertolkster van Mahlers liedrepertoire.

Muzikale liefdesbrief
Maar het concert toont ook een heel andere Mahler. Het Adagietto voor strijkers en harp, dat later een plaats kreeg in zijn Symfonie nr. 5, componeerde hij als een muzikale liefdesbrief aan zijn verloofde Alma. Een intiem verstilde, eindeloze melodie die het zoete dronkenschap van zijn intense liefde voor haar verbeeldt.

PROGRAMMA
Mahler's Adagietto uit Symfoniefonie nr. 5, een werk van ongeëvenaarde verstilde schoonheid en een prachtig contrast met de twinkelende liederen uit Des Knaben Wunderhorn

Mahler in contrast
Het Kerstconcert van Phion onder leiding van Otto Tausk staat traditioneel in het teken van Mahler. Dit jaar een Mahler van grote contrasten. Als twinkelende kerstversiering klinken de liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Prachtig weet Mahler het volkse karakter van de liederen te treffen. Ze zijn speels, vaak humoristisch en soms ondeugend. Zangeres is Christianne Stotijn, en niet zonder reden. Bernard Haitink, en velen met hem, beschouwen haar als de perfecte vertolkster van Mahlers liedrepertoire.

Muzikale liefdesbrief
Maar het concert toont ook een heel andere Mahler. Het Adagietto voor strijkers en harp, dat later een plaats kreeg in zijn Symfonie nr. 5, componeerde hij als een muzikale liefdesbrief aan zijn verloofde Alma. Een intiem verstilde, eindeloze melodie die het zoete dronkenschap van zijn intense liefde voor haar verbeeldt.

PROGRAMMA
Telemann – Trompetconcert in D
Beethoven – Heiliger Dankgesang uit Strijkkwartet nr. 15 in a, op. 132 (bew. strijkorkest)
J.S. Bach – Cantate ‘Jauchzet Gott in allen Landen’, BWV 51
Krol – Magnificat Variations
Finzi – Salutation uit ‘Dies Natalis’
Händel – Eternal Source of Light Divine uit ‘Ode for the Birthday of Queen Anne’, HWV 74
Evans – A Child Is Born
Traditional – Three Christmas songs

Trompettist Hakan Hardenberger en sopraan Miah Persson stelen de show.
Met de bijzondere bezetting van strijkorkest, trompet en sopraan brengt Amsterdam Sinfonietta een veelzijdig en vrolijk kerstprogramma, waarin de Zweedse trompettist Håkan Hardenberger en zijn landgenote sopraan Miah Persson schitteren. Hoogtepunten zijn Bachs stralende cantate Jauchzet Gott in alle Landen en het Trompetconcert van Telemann, vergezeld door werken van onder meer Händel en Beethoven. Ook klinken enkele traditionele Zweedse kerstliederen. Een sfeervol en vrolijk concert voor de adventstijd!

CREDITS
leiding en viool: Candida Thompson
sopraan: Miah Persson
trompet: Håkan Hardenberger

► Meer Amsterdam Sinfonietta? Bekijk dan ook hun klassieke serie in Musis. Hier boekt u alle concerten van Amsterdam Sinfonietta tegen een voordelige prijs.

Programma
Beethoven – Symfonie nr. 9 in d, op. 125

Als ‘grande finale’ van het festival Beethoven 250 klinkt een van Beethovens meest iconische werken: de Negende symfonie, met de beroemde Ode an die Freude. Nadat Beethoven het hele symfonische genre al op zijn kop had gezet, deed hij er bij zijn laatste symfonie nog een schepje bovenop door de grenzen van het genre volledig open te breken en de menselijke stem te introduceren. Geen kunstje, maar ultieme artistieke noodzaak. Solisten en koor schreeuwen de boodschap letterlijk uit: ‘Wees omarmd, miljoenen!’ Het koor wordt gevormd door zangers uit verschillende culturen en windstreken, een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, aangevuld met plaatselijke koren. Dat geeft deze – meer dan ooit actuele – ode aan broederschap en saamhorigheid nóg meer zeggingskracht.

Programma
Beethoven – Symfonie nr. 9 in d, op. 125

Als ‘grande finale’ van het festival Beethoven 250 klinkt een van Beethovens meest iconische werken: de Negende symfonie, met de beroemde Ode an die Freude. Nadat Beethoven het hele symfonische genre al op zijn kop had gezet, deed hij er bij zijn laatste symfonie nog een schepje bovenop door de grenzen van het genre volledig open te breken en de menselijke stem te introduceren. Geen kunstje, maar ultieme artistieke noodzaak. Solisten en koor schreeuwen de boodschap letterlijk uit: ‘Wees omarmd, miljoenen!’ Het koor wordt gevormd door zangers uit verschillende culturen en windstreken, een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, aangevuld met plaatselijke koren. Dat geeft deze – meer dan ooit actuele – ode aan broederschap en saamhorigheid nóg meer zeggingskracht.

Roffelende paukenslagen en schallende trompetten: het Nederlands Kamerkoor heeft de jaarlijkse uitvoering van het Weihnachts-Oratorium van Bach tot traditie verheven. Elk jaar nodigt het koor een gerenommeerd orkest uit om Bachs meesterwerk voor kerst tot klinken te brengen. Dit jaar hernieuwt het koor de samenwerking met Concerto Köln, aangevuld met een solistencast van wereldniveau, het geheel onder leiding van Peter Dijkstra.

Roffelende paukenslagen en schallende trompetten: het Nederlands Kamerkoor heeft de jaarlijkse uitvoering van het Weihnachts-Oratorium van Bach tot traditie verheven. Elk jaar nodigt het koor een gerenommeerd orkest uit om Bachs meesterwerk voor kerst tot klinken te brengen. Dit jaar hernieuwt het koor de samenwerking met Concerto Köln, aangevuld met een solistencast van wereldniveau, het geheel onder leiding van Peter Dijkstra.

PROGRAMMA
Mahler's Adagietto uit Symfoniefonie nr. 5, een werk van ongeëvenaarde verstilde schoonheid en een prachtig contrast met de twinkelende liederen uit Des Knaben Wunderhorn

Mahler in contrast
Het Kerstconcert van Phion onder leiding van Otto Tausk staat traditioneel in het teken van Mahler. Dit jaar een Mahler van grote contrasten. Als twinkelende kerstversiering klinken de liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Prachtig weet Mahler het volkse karakter van de liederen te treffen. Ze zijn speels, vaak humoristisch en soms ondeugend. Zangeres is Christianne Stotijn, en niet zonder reden. Bernard Haitink, en velen met hem, beschouwen haar als de perfecte vertolkster van Mahlers liedrepertoire.

Muzikale liefdesbrief
Maar het concert toont ook een heel andere Mahler. Het Adagietto voor strijkers en harp, dat later een plaats kreeg in zijn Symfonie nr. 5, componeerde hij als een muzikale liefdesbrief aan zijn verloofde Alma. Een intiem verstilde, eindeloze melodie die het zoete dronkenschap van zijn intense liefde voor haar verbeeldt.

Muziek vol emotie, spiritueel, filmisch, elke noot to the point. Natuurlijk ‘Magnus Ignotum’, door Kancheli in 2002 in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble gecomponeerd. En de ‘Miniaturen’, een door zes Nederlandse componisten gearrangeerd meesterwerk. Diepe zieleroerselen, lange stiltes, uitbundige extase: dompel u onder in die wonderlijke, rituele en spirituele wereld van Kancheli. Samen met het Nederlands Blazers Ensemble.

►Extra bij te boeken: gratis inleiding voor het concert, reserveren is verplicht.

PROGRAMMA
Schubert – Des Tages Weihe, D 763
Schubert – An die Sonne, D 439
Wadsworth – Walzer einer neuen Liebe
Brahms – Liebeslieder-Walzer, op. 52
Corigliano – Liebeslied

Het hoopvolle Requiem van Fauré is het troostrijke eindpunt van dit concert waarin de thema’s strijd, verlies, vrede en troost centraal staan. Beleef dit sfeervolle programma in Musis.

Het Requiem van Fauré: wereldberoemd meesterwerk
Dit concert is een reprise van het project In memoriam, waarmee Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Kamerkoor eerder door Nederland en Zuid-Amerika toerden. Op het programma staat één van ’s werelds mooiste én beroemdste koorwerken als apotheose: het Requiem van Fauré. De muziek die soms furieus is, dan weer berustend, fungeert als troostrijk eindpunt van een concert over strijd, verlies, vrede en troost.

Verlies & vrede
Bachs beroemde Chaconne voor soloviool is ook een soort requiem, want de componist schreef het na het overlijden van zijn eerste vrouw. Sjostakovitsj’ Kammersinfonie opus 110a  is opgedragen aan de slachtoffers van fascisme en oorlog, terwijl Da Pacem Domine van Pärt een pleidooi voor wereldvrede is. Toevoeging van theatrale elementen geven het concert een extra dimensie.

PROGRAMMA
Nystedt
– Immortal Bach
J.S. Bach
– Chaconne uit Partita voor soloviool nr. 2, BWV 1004
Pärt
– Da Pacem Domine
Sjostakovitsj
– Kammersinfonie, op. 110a (arr. Barshai)
Fauré
– Requiem

CREDITS
leiding en viool: Candida Thompson
sopraan: Mónica Monteiro
bariton: Jasper Schweppe

 ► Meer Amsterdam Sinfonietta? Bekijk dan ook hun klassieke serie in Musis. Hier boekt u alle concerten van Amsterdam Sinfonietta tegen een voordelige prijs.

Universeel trompettist
Classic beyond borders! Nederlands bekendste en kleurrijkste trompettist Eric Vloeimans heeft een onuitwisbare indruk gemaakt op klassiek Nederland met de enerverende programma’s die hij met de symfonieorkesten van ons land heeft gemaakt. Hij klimt niet over de muur die genres scheidt, hij haalt ze gewoon weg. ‘Ik vind stijlen en hokjes moeilijk. Je bent dan gevangen, terwijl muziek juist universeel is. Ook als ik componeer, laat ik het stuk tot me komen in plaats van dat ik het ga schrijven.’

Uniek en verrassend
Het maakt zijn ‘symfonische’ concerten tot ware happenings waarbij je vergeet dat er pop, jazz of klassiek zou bestaan. Twee jaar geleden gaf hij met de kopersectie van het orkest een feestelijk concert vol eigen composities en arrangementen. Dit jaar is hij terug bij Phion. Het programma is nieuw, Eric Vloeimans blijft zichzelf: uniek en verrassend.

In dit programma worden de traditionele en de hedendaagse stijlen van de Cubaanse muziek gecombineerd: een swingende en melancholische avond die eveneens de ziel weet te raken. De Blazers zijn in Cuba geweest om kennis te maken met lokale, muzikale helden. Een aantal van deze muzikanten zal op virtuele wijze een bijdrage leveren aan deze zinderende avond. Deze voorstelling wordt een unieke, muzikale ervaring, direct uit de hart van de Caribische Zee.

►Extra bij te boeken: gratis inleiding voor het concert, reserveren is verplicht.

PROGRAMMA
Haydn – Piano Trio nr. 39 in G, Hob.XV:25 ‘à la Zingarese’
Mendelssohn – Piano Trio nr. 2 in c, op. 66
Liszt – Le carnaval de Pesth, S379a

Informatie en kaarten