Zoeken Menu
Sluit
Festival Beethoven 250

Festival Beethoven 250

Informatie en kaarten

Passe-partout: zeven concerten voor € 150,–

In 2020 is het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven werd geboren. Dit bijzondere feit willen we in Musis natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Met een gevarieerd festivalprogramma zetten we deze grote componist extra in de schijnwerpers.

Violiste Rosanne Philippens bijt samen met ons eigen Het Gelders Orkest het spits af met Beethovens vioolconcert. We kunnen het ons nu nauwelijks voorstellen, maar de premiere van dit nu zo geliefde werk was destijds allesbehalve een succes. Pas jaren later realiseerde men zich dat dit vioolconcert een meesterwerk was.

Over de viool gesproken: sonates voor viool en piano waren tot dan toe vooral een feestje voor de viool, met de piano in de rol van volgzame begeleider. Beethoven was de eerste componist die de piano een gelijkwaardige rol gaf. Het Schots-Estlandse duo FoyleŠtšura speelt in Musis binnen één etmaal alle tien de sonates, en ook nog eens volledig uit het hoofd.

Verder belicht de Duitse pianist Alexander Lonquich de variatiekunst van Beethoven en speelt het Hexagon Ensemble diens enige kwintet voor blazers en piano.

Ook aan onze jongste doelgroep hebben we gedacht: Oorkaan en het Dudok Quartet Amsterdam komen naar Arnhem met het familieprogramma Kwartetten van Beethoven. Ook voor volwassenen heel leuk en leerzaam, trouwens.

Een uitvoering van de monumentale Negende Symfonie door het Nederlands Blazers Ensemble vormt de ‘grande finale’. Wie kent niet het beroemde lied uit het laatste deel? Alle Menschen werden Brüder. Een oproep van Beethoven tot verdraagzaamheid en verbroedering. Een oproep die meer dan ooit actueel is! De concerten en voorstellingen in dit festival weekend zijn los te bestellen, of als passe-partout met een fikse korting.

De voorstellingen van Esther Apituley en Oorkaan & Dudok Quartet Amsterdam zijn hierbij niet inbegrepen en zijn enkel los te bestellen.

Concerten/voorstellingen in deze serie

Programma
Beethoven
: Vioolconcert in D, op. 61
Sibelius: Symfonie nr. 2 in d, op. 43

Beethovens Vioolconcert is in uitstekende handen bij de virtuoze Rosanne Philippens. Begeleid door ons orkest onder leiding van Sascha Goetzel ontfermt ze zich over dit beroemde soloconcert. Daarnaast hoort u de revolutionaire overtuigingskracht van de Tweede symfonie van Sibelius. Grote muzikale intensiteit en heerlijke klankrijkdom.  

Beroemdste vioolconcert
Beethovens Vioolconcert, geliefd bij een breed publiek maar gevreesd bij de grote violisten vanwege zijn technische uitdaging en stevige lengte. Rosanne Philippens, uitstekend kenner van het vioolrepertoire van Beethoven, ontfermt zich met liefde over dit misschien wel beroemdste en populairste vioolconcert ooit geschreven. Werd zij een paar jaar geleden door de Volkskrant nog geroemd als ‘viooltalent groter dan de belofte’, inmiddels is ze dat stadium ver voorbij en behoort ze tot de bekendste solisten van ons land. Haar virtuoze spel, begeleid door het orkest onder leiding van Sacha Goetzel, past prachtig bij dit gloedvolle soloconcert, geschreven met een grote muzikale intensiteit en klankrijkdom zoals alleen Beethoven dat kan.

Revolutionair
Van een heel andere orde is de Tweede symfonie van Sibelius, muziek met een triomfantelijke uitstraling en bijna revolutionaire overtuigingskracht. Niet verwonderlijk, want hij schreef het in een tijd dat zijn geliefde Finland zich los probeerde te weken van overheerser Rusland. Het werd al snel bestempeld als ‘symfonie van de onafhankelijkheid’, dat vooral in de grandioze finale tot zijn recht komt. Sibelius vestigde er zijn naam mee als nationale componist van Finland. Een heerlijk stuk voor orkest en dirigent Sascha Goetzel om het concert mee te besluiten.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250 en Klassieke Soirees II. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Beethoven – 12 variaties op een Russische dans uit Wranitzky's ballet Das Waldmädchen, WoO 71
Beethoven – 33 variaties op een wals van Diabelli, op. 120

In 1819 vroeg de Weense componist Anton Diabelli aan vijftig bevriende collega’s, waaronder Beethoven, om een variatie te schrijven op een walsje. Hij wilde zo een soort muzikaal compendium samenstellen. Het thema sprak Beethoven wel aan en in plaats van zich, zoals gevraagd, tot één variatie te beperken, componeerde hij er uiteindelijk drieëndertig – het langste werk voor piano solo tot dan toe! De Duitse pianist combineert dit toonbeeld van variatiekunst met een eerdere variatiereeks van Beethoven, gebaseerd op een thema uit een ballet van de Tsjechische componist Paul Wranitzky. Een uiterst gevarieerd concert op de late avond.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Programma
Spohr – Kwintet in c, op. 52
Beethoven – Kwintet in Es, op. 16 

Verrassend repertoire, zichtbaar spelplezier en een originele multidisciplinaire programmering kenmerken het Hexagon Ensemble. Met hun passie voor kwaliteit, vernieuwing en avontuur, raken de zes muzikanten hun luisteraars telkens weer recht in het hart. Precies daar waar je muziek beleeft. Tijdens dit ‘lunchconcert’ speelt het ensemble Beethovens enige blaaskwintet, geschreven tijdens de enige tournee die de componist maakte. Een soort pianoconcert in kleine bezetting. Van Beethovens vriend Louis Spohr klinkt het kwintet dat hij schreef voor zijn vrouw Dorette. Blaasmuziek van het hoogste niveau in tweevoud.

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Beethoven - Sonate nr. 1 in D, op. 12/1
Beethoven - Sonate nr. 3 in Es, op. 12/3
Beethoven - Sonate nr. 7 in c, op. 30

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Beethoven - Sonate nr. 4 in a, op. 23
Beethoven - Sonate nr. 6 in A, op. 30
Beethoven - Sonate nr. 9 in A, op. 47 'Kreutzer'

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Beethoven 250 en Kamermuziek. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Beethoven - Sonate nr. 2 in A, op. 12/2
Beethoven - Sonate nr. 5 in F, op. 24 'Frühling'
Beethoven - Sonate nr. 8 in G, op. 30
Beethoven - Sonate nr. 10 in G, op. 96

Beethoven was de eerste componist die de piano uit zijn rol van begeleidingsinstrument haalde en hem in de vioolsonates een gelijkwaardige rol gaf. Hij noemde ze dan ook geen sonates voor viool en piano, maar sonates voor piano en viool. Dat is ook precies de insteek van het Schots-Estische duo Foyle-Štšura: beide instrumenten zijn even belangrijk. Het tweetal speelt tijdens het Beethoven-festival binnen één etmaal alle tien de sonates, verdeel over drie concerten. En dat alles ook nog eens volledig uit het hoofd. Komt dat horen en zien!

Dit concert is onderdeel van de klassieke serie Beethoven 250. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten.

Programma
Beethoven – Symfonie nr. 9 in d, op. 125

Als ‘grande finale’ van het festival Beethoven 250 klinkt een van Beethovens meest iconische werken: de Negende symfonie, met de beroemde ode An die Freude. Nadat Beethoven het hele symfonische genre al op zijn kop had gezet, deed hij er bij zijn laatste symfonie nog een schepje bovenop door de grenzen van het genre volledig open te breken en de menselijke stem te introduceren. Geen kunstje, maar ultieme artistieke noodzaak. Solisten en koor schreeuwen de boodschap letterlijk uit: ‘Wees omarmd, miljoenen!’ Het koor wordt gevormd door zangers uit verschillende culturen en windstreken, een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving, aangevuld met plaatselijke koren. Dat geeft deze – meer dan ooit actuele – ode aan broederschap en saamhorigheid nóg meer zeggingskracht.

Dit concert is onderdeel van de klassieke series Beethoven 250 en Nederlands Blazers Ensemble. Wanneer u de volledige serie boekt, ontvangt u een aantrekkelijke korting op de kaartprijs. Zo geniet u het hele seizoen voordelig van de mooiste klassieke concerten. 

Informatie en kaarten

Passe-partout: zeven concerten voor € 150,–